این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۹
عنوان فارسی
تحلیل ترمودینامیکی و اقتصادی بازیافت حرارت اتلافی از گاز خروجی موتور دیزل ژنراتور یک کشتی نفتکش با استفاده از سیکل های تبرید جذبی تکاثره و دواثره
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، استفاده از حرارت بازیافتی گاز خروجی موتور مولد برق یک کشتی نفتکش در سیستم تبرید جذبی آب- لیتیوم بروماید به صورت تکاثره و دواثره جهت تهویه مطبوع فضای مسکونی آن مورد تحلیل ترمودینامیکی و اقتصادی قرار گرفته است. پارامترهای ورودی مدلها با توجه به شرایط آب و هوای گرمسیری حاکم بر کشتی و کمینه حرارت قابل بازیافت از گاز اگزوز موتور، در معادلات قرار داده شده و خروجی مدلها با استفاده از نرم افزار EES محاسبه شده است. سیکل تک اثره آب- لیتیوم بروماید برای شرایط گرمسیری پاسخگوی نیاز کشتی نیست ولی سیکل دواثره با ضریب اطمینان بالایی برای تمام شرایط آب و هوایی مناسب است. در صورت استفاده از سیکل جذبی دواثره میزان هدررفت انرژی حرارتی سوخت 92/206 گیگاژول در سال است در حالیکه این مقدار برای سیکل تراکمی 26/4762 گیگاژول در سال است. تحلیل اگزرژی انجام شده بیانگر این است که بیشترین نرخ برگشت ناپذیری در سیستم جذبی دو اثره مدل شده، مربوط به مولد دما بالا (با نرخ 94/76 کیلووات) می باشد. زمان بازیافت هزینه اولیه بالاتر سیکل دو اثره نسبت به سیکل تراکمی، 78/3 سال محاسبه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیافت حرارت، سیکل جذب تک و دو اثره، آنالیز ترمودینامیکی، مصرف سوخت،
عنوان انگلیسی
Thermodynamic and Economic Analysis of Waste Heat Recovery from Diesel Engine Generator in the oil tanker by Single and Double effect Absorption Refrigeration Cycles
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the use of exhaust heat from, flow gas of the engine of an oil tanker in the single and double absorption system, thermodynamically and economically, has been analyzed for air conditioning of its residential space. The input parameters of the models are placed in the equations according to the tropical climate of the ship and the minimum recoverable heat of the engine exhaust gas, and the output of the models is calculated using EES software. The Lithium Bromide Single Effect Cycle does not meet the ship's needs for tropical conditions, but the double effect cycle with high reliability is suitable for all weather conditions. If the absorption cycle is affected, the amount of heat dissipation of fuel energy is 206.92 GJ/year, while this value is 47762 GJ/year for the compression cycle. Exergy analysis shows that the highest irreversibility rate in the double-effect absorption system is related to the high-temperature generator (at the rate of 76.94 kW). The recovery time of the initial cost of the double effect cycle compared to the compression cycle is calculated to be 3.78 years.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازیافت حرارت, سیکل جذب تک و دو اثره, آنالیز ترمودینامیکی, مصرف سوخت
نویسندگان مقاله
هومان سیف |
کارشناس ارشد گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
غلامرضا صالحی |
استادیار گروه مهندسی مکانیک ، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
محمد وهابی |
استادیار گروه مهندسی مکانیک ، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_47834_398918aa82167e3d8ef240f470a7437d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات