این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵۰-۶۰

عنوان فارسی بررسی میدانی بهینه‌سازی مصرف سوخت و دور موتور شناورهای دو بدنه با استفاده از هیدروفویل
چکیده فارسی مقاله افزایش روز افزون قیمت سوخت از یک سو و آلودگی محیط دریا از طرفی دیگر طراحان و مهندسان را به سمت طراحی و بهینه-سازی بر پایه کاهش مصرف انرژی و کاهش اتلافات، هدایت نموده‌ است به نحوی که کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن کاهش آلودگی محیط دریا از اولویتهای بسیار مهم در طراحی شناورهای جدید و بهینه‌سازی شناورهای موجود است. در چرخه بهینه-سازی مصرف سوخت شناورهای دو بدنه یکی از بهترین راهبردها استفاده از هیدروفویل بین دو بدنه می‌باشد. شناور هایسوکت از ترکیب حروف اول عبارت (Hydrofoil Supported Catamaran) گرفته شده است و بیانگر شناوری است که از ترکیب بدنه کاتاماران و هیدروفویل‌هایی که در بین دو بدنه آن قرار می‌گیرند تشکیل شده است. این هیدروفویل‌ها در سرعت‌های بالا قسمتی از وزن شناور را تحمل کرده و باعث کاهش سطح خیس شناور می‌شوند. این المان با کاهش سطح خیس، درگ شناور و به طبع آن مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. در این تحقیق تلاش شده است در گام اول شناور کاتامارانی که کاربری گسترده در صنایع حمل و نقل، پشتیبانی، خدماتی و نظامی دارد انتخاب شده و در ادامه با استفاده از هیدروفویل های مورد مطالعه، به بررسی تاثیر استفاده از هیدروفویل بر عملکرد هیدرودینامیکی و کاهش نیروی درگ یا افزایش سرعت شناور کاتاماران پرداخته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناور کاتاماران، هیدروفویل، درگ، مصرف سوخت، مقطع بهینه،

عنوان انگلیسی sea trial testing of optimization of Fuel Consumption and Motor Speed of catamaran vessels Using Hydrofoil
چکیده انگلیسی مقاله Daily increase in fuel cost and also marine environment pollution tends designers and engineers to design and optimizebased on reducing losses and energy consumption. Reduction of fuel consumption and marine environment pollutionare categorized in high priority problems in design of new vessels and optimization of current ones. Using hydrofoilbetween two hulls is one of the best strategies in optimization cycle of fuel consumption of catamarans. HYSUCATcomes from ‘‘Hydrofoil Supported Catamarans’’ and stands for a vessel which is composed of a catamaran hull andhydrofoils mounted between two hulls. These hydrofoils tolerate part of hull weight in high speed and decrease wettedsurface of vessel. This element reduces drag of vessel and consequently fuel consumption by decreasing the wetted surface. This research deals with determination of a suitable hydrofoil section to reduce drag and increase stability of a catamaran vessel using experimental data. Full-scale foils were constructed and mounted on a vessel in continue, and itsperformance was examined in sea tests. Determining the best section and also the most suitable position for mountingthe foil is a novel study in the field of hydrodynamics of catamaran vessels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شناور کاتاماران, هیدروفویل, درگ, مصرف سوخت, مقطع بهینه

نویسندگان مقاله امین نجفی |
استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه امام حسین(ع)

علی احمدی |
دانشجوی دکتری دانشگاه جامع امام حسین (ع)

محمدجواد عامری |
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک-مرکز تحقیقات دریایی دانشگاه امام حسین(ع)


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_244016_b848b6a5dcf9ab0b3aa31e8111739bc1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات