این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۱
عنوان فارسی
مطالعه عددی و تاثیر متقابل هیدرودینامیکی پروانه - سکان در شناورهای تجاری
چکیده فارسی مقاله
بررسی اثر متقابل مجموعه پروانه-سکان، در طراحی سیستم رانش و همچنین طراحی سیستم هدایت شناورها، بسیار مهم می باشد. محاسبه دقیق ویک بدنه و میانگین سرعت جریان ورودی پروانه، باعث می شود تا طراحی و انتخاب پارامترهای هندسی پروانه و سکان به درستی انجام پذیرد و نیرو های محوری و جانبی مورد نظر طراحان، به خوبی تامین شود. همچنین محاسبه دقیق اثر جریان خروجی پروانه بر روی سکان، باعث می شود تا طراحی مجموعه پروانه-سکان و محاسبه فاصله آنها به درستی انجام پذیرد و نیروی لیفت و درگ مورد نظر طراحان در حین زاویه گرفتن تیغه سکان و مانور شناور، به درستی تامین شود. نتایج حاصل از محاسبه ضرایب بی بعد، خطوط جریان و خطوط توزیع فشار بر روی پروانه-سکان، و همچنین محاسبه میدان ویک نامی ارائه شده است و در ضرایب پیشروی مختلف باهم مقایسه گردیده است. همچنین ضرایب هیدرودینامیکی سکان در شرایط مختلف و در زوایای صفر، 10، 20 و 30 درجه، بررسی و مقایسه شده اند. در همه حالات بازده برعکس ضریب تراست و گشتاور با افزایش ضریب پیشروی افزایش می یابد. بطوریکه در ضرایب پیشروی بالا حضور سکان 3درصد راندمان را افزایش می دهد و با افزایش زاویه سکان این اثر افزایش دو برابر(6درصد) میشود. وجود سکان در ضرایب پیشروی پایین تاثیر افزایشی حدود 5 درصد و 9درصد بر روی ضریب گشتاور و ضریب تراست به ترتیب دارد. افزایش زاویه سکان در ضرایب پیشروی بالا باعث می شود 17 درصد و 9 درصد ضریب گشتاور و ضریب تراست به ترتیب افزایش یابد. در حالت سکان-پروانه تا زاویه 10 درجه و حالت بدون پروانه تا زاویه 20 درجه، افزایش ضریب پیشروی تاثیر محسوسی روی ضریب لیفت و درگ ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پروانه، سکان، دینامیک سیالات محاسباتی، شناور تجاری، ضرایب هیدرودینامیکی،
عنوان انگلیسی
Numerical Analysis and Hydrodynamic Interactions for Propeller-Rudder System in Commercial Bulk Carriers
چکیده انگلیسی مقاله
Interaction of the propeller-rudder system is important in design of propulsion system as well as maneuvering for all types of ships. This paper is presented to analyze the propeller-rudder system using ANSYS-Fluent commercial software. The results of calculating the hydrodynamic dimensionless coefficients, streamlines and pressure distribution on the propeller-rudder are presented and compared in different advance coefficients. Also, hydrodynamic coefficients of the propeller-rudder have been studied and compared at various rudder angles of 0, 10, 20 and 30 degrees. In all cases, the efficiency increases with increasing the advance coefficient, however the torque and thrust coefficients decreases. So, in high advance coefficient, the existence of the rudder the efficiency increases by 3% and with increasing the angle of the rudder, this effect is double (6%). The existence of the rudder in the low advance coefficients, torque and thrust coefficients increases by 5% and 9% respectively. In high advance coefficients, the angle of the rudder is causes the torque coefficient and trusted coefficient to increase 17% and 9% respectively. In the existence of the rudder-propeller to angle of 10 [deg.] and without propeller to an angle of 20, the increasing of advance coefficient does not have significant effect on the lift and drag coefficients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پروانه, سکان, دینامیک سیالات محاسباتی, شناور تجاری, ضرایب هیدرودینامیکی
نویسندگان مقاله
علی اسکافی نوغانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کشتی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
سید مرتضی جوادپور |
استادیار دانشکده مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، مجتمع آموزش عالی گناباد
حسن قاسمی |
استاد دانشکده مهندسی کشتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_38404_577923599cf48afee6e181cd3c83a07f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات