این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دریا فنون، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۱

عنوان فارسی تحلیل اثر خوردگی بر استحکام باقیمانده کششی ورق کشتی های سالخورده به کمک آزمایش کشش
چکیده فارسی مقاله در طول عمر یک کشتی، بدنه در معرض انواع بارها قرار دارد و همچنین در معرض سناریوهای مختلف آسیب دیدگی، از جمله زوال خوردگی که باعث کاهش ظرفیت سازه ای می شود. مهمترین اثر تخریب سازه ای کشتی، خوردگی و خستگی است. هر دوی این تأثیرات پیری، عواقب شفافی از افزایش سطح تنش و کاهش استحکام سازه ای کشتی برای تقریباً همه حالت های خرابی می باشد. پیری سازه ای کشتی ممکن است به عنوان زوال تدریجی سازه و همچنین نتیجه کارکرد طبیعی و اثرات زیست محیطی تعریف شود. زوال تدریجی سازه می تواند ناشی از مواردی از قبیل: آسیب به رنگ آمیزی، خوردگی، ایجاد ترک، اعوجاج و تغییر در خواص مکانیکی مواد باشد.بررسی روش‌های جلوگیری از خوردگی و پیاده‌سازی آن در شناورهای نظامی می‌تواند کمک بسیار زیادی به عمر شناور و کاهش هزینه‌های اعمالی بر فرایند نگهداری و تعمیر داشته باشد. در این تحقیق به‌صورت خاص پدیده خوردگی در رابطه با ورق دریایی بدنه شناورهای نظامی مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسی نتایج بدست آمده از آزمایشات مشخص گردید که تنها سن شناور ملاکی برای ارزیابی استحکام باقیمانده ورق خورده شده نمی باشد چرا که نتایج حاصل از آزمون کششی نشان می‌دهند که بعضی از نمونه‌ها باسن کمتر دارای مقاومت باقیمانده کمتر (در برابر آزمون کشش) نسبت به نمونه‌هایی باسن بالاتر می باشند. به‌بیان‌دیگر، مدیریت تعمیر و نگهداری به‌اندازه‌ی اهمیت سن شناورها، حائز اهمیت می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوردگی، آزمون کشش، حفاظت کاتدی، تنش تسلیم،

عنوان انگلیسی Analysis of Corrosion Effect on Tensile Strength of Sheets of Aged Vessels Using Tensile Testing
چکیده انگلیسی مقاله During a ship’s service life, the hull is exposed to different types of loads and subjected to different damage scenarios, including corrosion deterioration that reduces the structural capacity. The most important degradation effects of ship structures are corrosion and fatigue cracks. Both of these aging effects have clear consequences of increasing stress levels and degrading the strength of ship structures for almost all relevant failure modes.Aging of ship structures may be defined as the progressive deterioration of structures as a result of normal operational use and environmental influences. The structural deterioration comes in the following forms: Coating damage, Corrosion, Cracking, Deformations and Changes in material properties. Investigation of corrosion prevention methods and their implementation in military vessels can greatly help the life of the vessel and reduce the cost of maintenance and repair. In this research, in particular, the phenomenon of corrosion in relation to the Marine Steel of military vessels has been studied. By examining the results of the experiments it was found that the vessel age is not the only criterion for assessing the strength of the sheets remaining since the results of the tensile test show that some of the lower hip specimens have less resistance to the tensile test than the higher hip specimens. In addition, maintenance management is as important as the age of the vessels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خوردگی, آزمون کشش, حفاظت کاتدی, تنش تسلیم

نویسندگان مقاله عباس حسن آبادی |
کارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

کریم اکبری وکیل ابادی |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

محمدرضا خدمتی |
استاد دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر


نشانی اینترنتی http://ijmt.iranjournals.ir/article_39731_52a1666795bdac6966b1f921499949df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات