این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رهیافت، جلد ۳۰، شماره ۸۰، صفحات ۵۱-۶۵

عنوان فارسی زمانمندی و مکانمندی پدیده تجاری‌سازی تحقیقات علمی:‌ نگاهی به وضعیت ایران در مقایسه با جهان
چکیده فارسی مقاله تجاری‌سازی تحقیقات علمی در چهار دهه اخیر به گفتمان رایج در مدیریت علم و فناوری جهان ‌تبدیل شده است. در ایران نیز نزدیک به یک دهه است که موافقان و مخالفان این گفتمان در ‌ساحت نظر و عمل به بحث و گفتگو پرداخته‌اند. به نظر می رسد نگاهی فرا-زمانی و فرا-مکانی ‌به علم و موضوع تجاری‌سازی آن بر این گفتمان غالب شده است. در این مقاله، ضمن عبور از ‌این دیدگاه، نشان می‌دهیم تجاری‌سازی تحقیقات علمی پدیده‌ای زمینه محور است و در طول یک ‌صد سال تحولات سازماندهی علم در آمریکا و دنیا به وقوع پیوسته است. از این ملاحظه نتیجه ‌می‌گیریم که چارچوب نظری مناسب برای ورود به مباحثه تجاری‌سازی و تحلیل اوضاع و احوال ‌ایران بایست به زمانمندی و مکانمندی این پدیده توجه کند. در این راستا چارچوب مفهومی ‌مناسبی برای تحلیل شرایط ایران پیشنهاد می‌دهیم. روش مورد استفاده در مقاله حاضر روش ‌تحلیل نظری-فلسفی است‌. در پایان تا اندازه‌ای که اسناد و اطلاعات موجود اجازه دهد به ‌ارزیابی شرایط زمینه‌ای برای تجاری‌سازی تحقیقات علمی در ایران می‌پردازیم.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجاری‌سازی تحقیقات علمی، مدیریت علم و فناوری، سیاست علم.‌،

عنوان انگلیسی The Time-Location dependent phenomenon of ‎Commercialization of Scientific Research:‎ ‎ A look at the situation in Iran compared to the world
چکیده انگلیسی مقاله In the last four decades, the commercialization of scientific research has ‎become a common discourse in the world science and technology ‎management. In Iran, too, the proponents and opponents of this discourse ‎have been debating in terms of theory and operation for nearly a decade. It ‎seems that a trans-temporal and trans-spatial view of science and its ‎commercialization has dominated this discourse. This paper shows that the ‎commercialization of scientific research is a context-based phenomenon. This ‎phenomenon has taken place over a hundred years of evolution in the ‎organization of science in the United States and the world. From this, we ‎conclude that the appropriate theoretical framework for entering the discourse ‎of commercialization, and also analysis of the situation in Iran, should pay ‎attention to the Time-Location dependent of that. In this regard, we propose a ‎suitable conceptual framework for analyzing the situation in Iran. The method ‎used in this paper is the theoretical-philosophical analysis. Finally, to the ‎extent that the available documents and information allow, we will assess the ‎context conditions for the commercialization of scientific research in Iran.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجاری‌سازی تحقیقات علمی, مدیریت علم و فناوری, سیاست علم.‏

نویسندگان مقاله محمدامین برادران نیکو |
پژوهشگر پسا دکتری

آرش موسوی |
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران

حسین قدرتی |
دانشیار مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی ومطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری


نشانی اینترنتی https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13867_51043f78ab5d15b15f25771b585749f3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات