این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۰، شماره ۸۰، صفحات ۵۱-۶۵
عنوان فارسی
زمانمندی و مکانمندی پدیده تجاریسازی تحقیقات علمی: نگاهی به وضعیت ایران در مقایسه با جهان
چکیده فارسی مقاله
تجاریسازی تحقیقات علمی در چهار دهه اخیر به گفتمان رایج در مدیریت علم و فناوری جهان تبدیل شده است. در ایران نیز نزدیک به یک دهه است که موافقان و مخالفان این گفتمان در ساحت نظر و عمل به بحث و گفتگو پرداختهاند. به نظر می رسد نگاهی فرا-زمانی و فرا-مکانی به علم و موضوع تجاریسازی آن بر این گفتمان غالب شده است. در این مقاله، ضمن عبور از این دیدگاه، نشان میدهیم تجاریسازی تحقیقات علمی پدیدهای زمینه محور است و در طول یک صد سال تحولات سازماندهی علم در آمریکا و دنیا به وقوع پیوسته است. از این ملاحظه نتیجه میگیریم که چارچوب نظری مناسب برای ورود به مباحثه تجاریسازی و تحلیل اوضاع و احوال ایران بایست به زمانمندی و مکانمندی این پدیده توجه کند. در این راستا چارچوب مفهومی مناسبی برای تحلیل شرایط ایران پیشنهاد میدهیم. روش مورد استفاده در مقاله حاضر روش تحلیل نظری-فلسفی است. در پایان تا اندازهای که اسناد و اطلاعات موجود اجازه دهد به ارزیابی شرایط زمینهای برای تجاریسازی تحقیقات علمی در ایران میپردازیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجاریسازی تحقیقات علمی، مدیریت علم و فناوری، سیاست علم.،
عنوان انگلیسی
The Time-Location dependent phenomenon of Commercialization of Scientific Research: A look at the situation in Iran compared to the world
چکیده انگلیسی مقاله
In the last four decades, the commercialization of scientific research has become a common discourse in the world science and technology management. In Iran, too, the proponents and opponents of this discourse have been debating in terms of theory and operation for nearly a decade. It seems that a trans-temporal and trans-spatial view of science and its commercialization has dominated this discourse. This paper shows that the commercialization of scientific research is a context-based phenomenon. This phenomenon has taken place over a hundred years of evolution in the organization of science in the United States and the world. From this, we conclude that the appropriate theoretical framework for entering the discourse of commercialization, and also analysis of the situation in Iran, should pay attention to the Time-Location dependent of that. In this regard, we propose a suitable conceptual framework for analyzing the situation in Iran. The method used in this paper is the theoretical-philosophical analysis. Finally, to the extent that the available documents and information allow, we will assess the context conditions for the commercialization of scientific research in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجاریسازی تحقیقات علمی, مدیریت علم و فناوری, سیاست علم.
نویسندگان مقاله
محمدامین برادران نیکو |
پژوهشگر پسا دکتری
آرش موسوی |
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران
حسین قدرتی |
دانشیار مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی ومطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13867_51043f78ab5d15b15f25771b585749f3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات