این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۰، شماره ۷۸، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
پایش و ارزیابی وضعیت آموزش عالی ایران بر مبنای اسناد بالادستی کشور
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیت آموزشعالی در رشد و پیشرفت علموفناوری، این مقاله عملکرد ایران در بُعد آموزشعالی را از سال 1392 تا 1396 باتوجه به شاخصهای تعیین شده اسناد بالادستی(نقشه جامع علمی کشور و برنامهپنجساله توسعهششم)، ارزیابیکردهاست. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از دادههای آماری یونسکو و مرکز پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی گردآوری و تحلیل شدهاست. ایران در برخی شاخصها عملکرد مطلوب و در تعدادی عملکرد نامطلوب داشتهاست. شاخصهایی چون «نرخ ناخالص ثبتنام»، «سهم دانشجویان تحصیلاتتکمیلی»، «سهم دانشجویان کاردانی و دکتری»، «سهم فارغالتحصیلان دانشگاههای غیردولتی»، «سهم آموزشهای مهارتی» و «سهم اعضای هیاتعلمی استادیار»، نزدیک به مقدار مطلوب تعیینشده در اسناد بالادستی بودهاند، اما شاخصهایی نظیر تعداد «دانشجویان علوم پایه»، «تعداد کل فارغالتحصیلان»، «تعداد اعضای هیاتعلمی»، «نسبت دانشجو به هیاتعلمی وزارت بهداشت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری»، «سهم دانشجوی خارجی»، :تعداد دانشگاهها» که در رتبهبندی جهانی جزء 10درصد برتر بودهاند و «سهم هزینهکرد آموزشعالی از تولید ناخالص داخلی»، با مقدار مصوب اسناد بالادستی فاصله بسیار داشتند. همچنین یافتهها نشانداد که شاخصهای آییننامه «نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» که از سوی شورای عالی عتف ارائه شدهاست، نیاز به بازنگری و هماهنگی بیشتر با اسناد بالادستی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، پایش، آموزشعالی، نقشهجامععلمی، برنامهتوسعهششم،
عنوان انگلیسی
Monitoring and evaluation the situation of Iran in higher education based on national policy documents
چکیده انگلیسی مقاله
This paper seeks to improve the performance of Iran in higher education from 2013 to 2017 according to the indicators determined based on the country's comprehensive scientific plan and the Sixth Five-Year Development Plan. This is a descriptive-analytic study that was compiled and analyzed using UNESCO statistical data and the Center for Research and Planning in Higher Education in Iran. In some of the indices, Iran had a desirable function and in some, it had a poor performance. Indicators such as the gross enrollment rate, the share of graduate students, the share of associate students, the share of doctoral students, and the contribution of faculty members were close to the desired upon the policy documents. However, indicators like the number of basic science students, the total number of graduates, the number of faculty members in one million, the student-faculty ratio, the proportion of students to the full-time faculty of the Ministry of Health and Medical Education, the ratio of students to staff Scientific full-time Ministry of Science and Technology, the number of foreign students, The number of universities and centers that ranked 10% in the global ranking, as well as the share of higher education expenditures on a gross domestic product by the government, were far from the amount approved by Iran policy documents, which needs more attention by policymakers. Furthermore, the findings of this study presented that the indices of the "System of Monitoring and Evaluation of Science, Technology, and Innovation of the country", presented by the Supreme Council of Science, Research and Technology need to be revised, regularly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی, پایش, آموزشعالی, نقشهجامععلمی, برنامهتوسعهششم
نویسندگان مقاله
شیما مرادی |
عضو هیئت علمی، گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
المیرا جنوی |
عضو هیئت علمی، گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
مهدی پاکزاد |
عضو هیئت علمی، گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13808_696edfb14f1416def039fd70b8112eee.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات