این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۰، شماره ۷۷، صفحات ۱۴۱-۱۵۴
عنوان فارسی
بینالمللیشدن آموزش عالی و آینده ارزیابی علم و فنّاوری در ایران
چکیده فارسی مقاله
رقابتپذیری در علم، فناوری و نوآوری به اصلی جهانشمول تبدیل شده است؛ به شکلی که امروزه اثربخشی محلی مؤسسات آموزش عالی در چگونگی نقشآفرینی آنها در سپهر جهانی معنا پیدا کرده است. تلاش کشورهای مختلف برای پشتیبانی از حضور دانشگاههایشان در نظامهای رتبهبندی بینالمللی یکی از مصادیق این مدعی است. مشارکت و تسهیم کشورها در منافع حاصل از انجام برنامههای آموزشی، پژوهشی، فناورانه و نوآورانه مشترک و چندجانبه در دستیابی به وضعیتهای مطلوب آینده نقش تعیینکنندهای پیدا کرده است. محدودیت منابع انسانی مستعد و باهوش از یک سو و نیز محدود بودن منابع مالی باعث شده کشورهای مختلف از طریق ایجاد بستر لازم از حیث بینفرهنگی و بینالمللی زمینههای تعریف و اجرای برنامههای مشترک در حوزههای متفاوت علم، فناوری و نوآوری را ایجاد کنند به شکلی که شبکهای از افراد حقیقی همچون پژوهشگران و دانشگاهیان و نیز افراد حقوقی همچون دانشگاهها و سازمانهای بینالمللی دولتی و غیردولتی از سراسر جهان ایجاد شود و در این شبکه با به اشتراک گذاشتن ایدهها و سرمایههای معنوی و نیز مادی بتوانند منافع بلندمدت خود را تأمین کنند. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این پرسش است که بینالمللیشدن آموزش عالی چگونه میتواند به تحقق آینده مطلوب ارزیابی علم و فناوری در ایران کمک کند؟ روش استفاده شده برای پاسخ به این پرسش مطالعات اسنادی با رویکرد آیندهپژوهی بوده است به شکلی که روندهای مرتبط با تأثیر بینالمللیشدن در شکلیدهی به نظام ارزیابی علم و فناوری تحلیل شده است. یافته اصلی به دست آمده در این مقاله آن است که بینالمللیشدن آموزش عالی یکی از روندهای اصلی شکلدهنده به آینده علم، فناوری، آموزش عالی و دانشگاه است و از این رو نظام ارزیابی علم و فناوری به طور اجتنابناپذیری ناگزیر از لحاظ کردن این موضوع است در غیر اینصورت کیفیت رقابتپذیربودن مؤسسات علمی و فناورانه در آینده از میان خواهد رفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، بینالمللیشدن، آیندهپژوهی،
عنوان انگلیسی
Internationalization of higher education and future of science and technology evaluation
چکیده انگلیسی مقاله
Competitiveness in science, technology, and innovation has turned into a worldwide principle in a way that the effectiveness of local higher education institutes depends on their role in the global sphere. The national efforts in different countries to support their universities and position them in a better international ranking is clear proof for this state. The internationalization of higher education is one of the trends which is shaping the future of science, technology, and innovation transformation in the world. Countries increasingly are participating and sharing in the benefits of joint bilateral and multilateral research, education, innovation, and technology programs to achieve preferable future situations. The limitation of human capital and financial resources leaded different countries in different parts of the world to facilitate intercultural and international collaboration, define joint programs in science, technology, and innovation, and create networks of stakeholders from researchers and academicians to international non-governmental and governmental organizations. This process develops the international exchanges of researchers and scientists and then the sharing of knowledge and innovation in the long-term. The main question in this paper is: how internationalization of higher education helps to achieve a preferable alternative future for the evaluation of science and technology in Iran? The method of this study is desk research and trend analysis based on the futures study's point of view. From this approach, alternative situations of science, technology, and innovation evaluation have been describing and prescribe.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی, بینالمللیشدن, آیندهپژوهی
نویسندگان مقاله
مریم صنیع اجلال |
استادیار، عضو هیئت علمی گروه سیاست علمی و تحقیقات، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
محمد حسینی مقدم |
استادیار، عضو هیئت علمی گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13824_0e579d8ff4ba2dfe275bf9ad4ed82d01.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات