این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
نقش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری (مدل پنج عاملی) در پیشبینی استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان بسیار زیاد و در حال افزایش است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری (مدل پنج عاملی) در پیشبینی استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 400-1399 (12450 دانشآموز) بودند که از میان آنها 400 نفر به روش در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS-SF، کافمن و همکاران، 2015)، فرم کوتاه مقیاس رفتار تکانشگری (IBS-SF، سیدرز و همکاران، 2014) و مقیاس استفاده مشکلزای تلفن همراه (PMUS، جنارو و همکاران، 2007) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان (ابعاد محدودیت استراتژیهای تنظیم هیجان، عدم پذیرش، دشواری کنترل تکانه، دشواری درگیری در اهداف، عدم آگاهی هیجانی و عدم وضوح هیجانی) و تکانشگری (ابعاد فوریت منفی، فقدان تأمل، فقدان پشتکار، هیجانخواهی و فوریت مثبت) با استفاده مشکلزای تلفن همراه رابطه مثبت و معنیدار داشتند (01/0>P). بر اساس تحلیل رگرسیون ترکیب دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری توانستند 1/17 درصد از واریانس استفاده مشکلزای تلفن همراه را پیشبینی کنند. علاوه بر آن، ترکیب ابعاد دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری توانستند 8/20 درصد از ورایانس استفاده مشکلزای تلفن همراه را تبیین کنند (001/0>P). بنابراین، برنامهریزی جهت کاهش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری از طریق کارگاههای آموزشی برای کاهش استفاده مشکلزای تلفن همراه ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دشواری در تنظیم هیجان، تکانشگری، استفاده مشکلزای تلفن همراه، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
The Role of Difficulty in Emotion Regulation and Impulsivity (Five Factor Model) in Predicting Problematic Mobile Use in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Problematic use of mobile phones in adolescents is very high and increasing. Therefore, the present research aimed to investigate the role of difficulty in emotion regulation and impulsivity (five-factor model) in predicting problematic mobile use in adolescents. This study was descriptive form type of correlation. The research population was the secondary high school students of Urmia city in 2020-21 academic years (12,450 students), which from the number of 400 people were selected as a sample by the available sampling method. The research tools were the difficulty in emotion regulation scale short form (DERS-SF; Kaufman et al., 2015), impulsivity behavior scale short form (IBS-SF; Cyders et al., 2014), and problematic mobile use scale (PMUS; Jenaro et al., 2007). Data were analyzed by Pearson correlation coefficients and multiple regression in SPSS-19 software. The findings showed that difficulty in emotion regulating (and dimensions of limited emotion regulation strategies, non-acceptance, impulse control difficulty, difficulty engagement in goals, non-emotional awareness, and non-emotional clarity) and impulsivity (and dimensions of negative urgency, non-premeditation, lack of perseverance, sensation seeking and positive urgency) had a positive and significant relationship with problematic mobile use (P< 0.01). Based on the regression analysis, a combination of difficulty in emotion regulation and impulsivity could predict 17.1% of the variance of problematic mobile use. In addition, a Combination of the dimensions of difficulty in emotion regulation and impulsivity could explain 20.8% of the variance of problematic mobile use. In addition (P< 0.001). Therefore, planning to reduce the difficulty in emotion regulating and impulsivity through workshops is essential to decrease problematic mobile use.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Difficulty in Emotion Regulation, Impulsivity, Problematic Mobile Use, Adolescents.
نویسندگان مقاله
آلاء منعمی | Ala Monemi
M.A Student in Educational Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
علی زینالی | Ali Zeinali
Associate Professor, Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات