این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی پیش‌بینی خودگویی مثبت و منفی بر اساسی تیپ‌های شخصیتی انیاگرام در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی خودگویی مثبت و منفی براساس تیپ‌های شخصیتی انیاگرام در دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 215 نفر از دانشجویان که طی دوران قرنطینه ناشی از همه‌گیری کووید-19 درسال 1399 به صورت مجازی تحصیل می‌کردند، به روش نمونه‌گیری دردسترس از بین رشته‌های تحصیلی مختلف انتخاب و به پرسشنامه ‌ خودگویی کالوت (STI، 2005) و شاخص تیپ انیاگرام ریزو-هادسون (RHETI، 2003) به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. به­ منظور تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری، پس از کنترل متغیر سن، استفاده شد. یافته­ها حاکی از آن است که تیپ جستجوگر به‌طور مستقیم و معنی‌دار نمرات خودگویی مثبت را (049/0p= ، 35/0  β=) و تیپ فردگرا به طور مستقیم و معنی‌دار خودگویی منفی را پیش‌بینی می­کند (023/0p= ، 47/0  β=). سایر ابعاد شخصیت انیاگرام تعیین‌کننده معنی‌دار نمرات خودگویی نبودند (05/0p>). در مجموع متغیرهای پیش‌بین به ترتیب 13 و 22 درصد از واریانس متغیرهای ملاک خودگویی مثبت و منفی را تبیین کردند. اشتیاق برای کشف رازهای جهان، تفکر و تحقیق و عدم انتظار از دیگران برای خودکفایی زمینه‌ساز خودگویی مثبت در "تیپ جستجوگر" است. علاوه برآن تراژدی عشق گمشده و عاشق‌پیشگی‌های شاعرانه، انزوا طلبی، حساسیت عاطفی و نارضایتی از وضع موجود، افراد دارای "تیپ فردگرا" را مستعد افسردگی می‌کند و با خودگویی منفی همایند است. یافته‌های این پژوهش دریچه‌ای به روی فهم روابط ابعاد شخصیت و گفتگوی انسان با خود باز می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودگویی مثبت و منفی، انیاگرام، دانشجویان، شخصیت

عنوان انگلیسی The prediction of positive and negative self-talk based on enneagram personality types in university students
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to determine the predictors of positive and negative self-talk based on enneagram personality types in students. The design of the present study was descriptive and correlational. A total of 215 students who were studying virtually during the quarantine period due to the Covid-19 epidemic in 2020 were selected from different fields of study by convenience sampling method and used the Calvete Self-Talk Inventory (2005) and Riso-Hudson Enneagram Type Indicator (2003) responded voluntarily. In order to analyze the data, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used after controlling the age variable. Findings indicate that the Investigator type directly and significantly predicts positive self-talk scores (β = 0.35, p = 0.049) and the individualistic type directly and significantly predicts negative self-talk scores (β = 47, p = 0.023). In total, the predictor variables explained 13% and 22% of the variance of the criterion variables of positive and negative self-talk, respectively. Other dimensions of enneagram personality did not significantly determine self-efficacy scores (p> 0.05). The desire to discover the secrets of the world, thinking and researching, and not expecting others to be self-sufficient is the basis for positive self-talk in the "Investigator ". In addition, the tragedy of lost love and the love of poetic preconceptions, isolationism, emotional sensitivity, and dissatisfaction with the status quo predispose individuals with an "individualist" to depression and are accompanied by negative self-talk. The findings of this study open a window to understanding the relationship between the dimensions of human personality and dialogue with oneself.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Positive and Negative Self-Talk, Enneagram, Students, Personality

نویسندگان مقاله سجاد رضائی | Sajjad Rezaei
Assistant professor of psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت،‌ ایران.

درسا سلطان محمدی | Dorsa Soltanmohammadi
BA in Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناس روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

عذرا زبردست | Azra Zebardast
Assistant professor of psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت،‌ ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2455-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات