این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۹-۸۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی شناختی- وجودی و گروه‌درمانی شناختی-وجودی مبتنی بر ذهن آگاهی برنشانگان افت روحیه و تجربه لذت در زنان مبتلا به سرطان پستان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی- وجودی و درمان شناختی- وجودی مبتنی بر ذهن‌آگاهی برنشانگان افت روحیه و تجربه لذت در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز درمان سرطان شهرستان دزفول بودند که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند که با توجه به معیارهای ورود، 45 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه درمان شناختی-‌وجودی، درمان شناختی-وجودی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و گواه گمارده شدند. برای گرداوری داده‌ها از مقیاس نشانگان افت روحیه (DS) (کیسان و همکاران، 2004) و مقیاس تجربه زمانی لذت (TEPS) (گارد و همکاران، 2006)  استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادکه بین نشانگان افت روحیه و تجربه لذت در گروه‌های آزمایشی و گروه گواه تفاوت معنی‌داری به لحاظ آماری وجود دارد (001/0>P). هم‌چنین، نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که درمان شناختی- وجودی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، به میزان بیشتری باعث کاهش افت روحیه بازماندگان سرطان پستان و افزایش تجربه لذت در این افراد می‌شود (001/0>P). در نتیجه می‌توان با اضافه کردن تمرینات ذهن‌آگاهی به درمان شناختی- وجودی،به میزان بیشتری نشانگان افت روحیه را کاهش و تجربه لذت را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی- وجودی، درمان شناختی- وجودی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، نشانگان افت روحیه، تجربه لذت، سرطان پستان

عنوان انگلیسی comparison of the effectiveness of existential – cognitive group therapy and mindfulness – based existential – cognitive on Demoralization and Experience of Pleasure in women with breast cancer
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to compare the effectiveness of cognitive- existential and mind- based cognitive- existential therapy on the fear of cancer recurrence and its components in women with breast cancer. The method of the present study is quasi-experimental and pretest-posttest with a control group. The statistical population of this study included all women with breast cancer referred to Dezful Cancer Treatment Center who were selected by the available sampling method. according to the inclusion criteria, 45 people were selected as a sample and randomly divided into three groups existential-cognitive group therapy, mindfulness-based existential-cognitive group therapy, and a control group was assigned. Used to collect data Demoralization Scale (Kissane et al., 2004) and Temporal Experience of Pleasure Scale (Gard et al.,  2006). The results of the multivariate analysis of covariance showed that there was a statistically significant difference between demoralization and pleasure experience in the experimental and control groups (P< 0.001). Also, the results of the Bonferroni test showed that mindfulness– based existential-cognitive therapy further reduces the Demoralization in breast cancer survivors and increases the experience of pleasure in these people (P< 0.001). As a result, by adding mindfulness exercises to existential-cognitive therapy, Demoralization can be further reduced and the  Experience of Pleasure can be increased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله existential-cognitive therapy, mindfulness–based existential-‌cognitive therapy, demoralization, experience of pleasure, breast cance

نویسندگان مقاله سارا رشتی | Sara Rashti
PhD of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

ایران داودی | Iran Davoudi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

سودابه بساک نژاد | Sodabe Basak Nezhad
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabi Zadeh Honarmand
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6204-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات