این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۱
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکنترل خشم نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنترل خشم نوجوانان دختر بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کنترل خشم نواکو (AI) (1994) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازهگیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش گروهی ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کنترل خشم نوجوانان موثر است (05/0>P). همچنین یافتهها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کنترل خشم تفاوتی مشاهده نشد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش گروهی ذهن مشفق، آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، کنترل خشم
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on self-balance and anger control in female adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to compare the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on anger management in female adolescents. In terms of purpose, the present study is a part of applied research and in terms of method, it is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and control group. The research population consisted of all 10th and 11th-grade female high school students in Karaj from 1300-to 1400, from which 45 people were selected as a sample. The tools of the present study included the Novaco Anger Control Questionnaire (AI) (1994). The compassionate mind group training intervention was performed during 8 sessions of 1.5 hours and the cognitive therapy group training intervention based on mindfulness was performed during 10 sessions of 1.5 hours, But the control group did not receive any intervention. The research data were analyzed by mixed analysis of variance (repeated measures). Findings showed that group training of compassionate mind and mindfulness-based cognitive therapy is effective in controlling adolescent anger (P < 0.05). The results also showed that there was no difference between the effectiveness of two interventions of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training in anger control (p < 0.05). It can be concluded that group training in compassionate mind and group training in mindfulness-based cognitive therapy is effective in controlling the anger of female adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Compassionate mind group training, mindfulness-based cognitive therapy group training, anger control
نویسندگان مقاله
زهرا رفسنجانی اکبرآبادی | Zahra Rafsanjani akbarabadi
PhD Student, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
مرجان حسین زاده تقوایی | Marjan Hossienzadeh taghvai
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روان شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
عصمت دانش | Esmat Danesh
Professor, Department of Clinical Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran.
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران.
آدیس کراسکیان موجمناری | Adis kraskian mojmanari
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
آرزو تاری مرادی | Arezoo Tarimoradi
Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6286-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات