این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۹۲-۱۰۲
عنوان فارسی
رابطه علی جو مدرسه و رفتارهای تسهیل کننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجی درگیری تحصیلی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر رابطه علّی جو مدرسه و رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجیگری درگیری تحصیلی در دانشآموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (HC-ALFB) صالحزاده و همکاران (1396)، جو مدرسه (SC) لی و همکاران (2017) و درگیری تحصیلی (AC) زرنگ (1391) گردآوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه نقش مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (0.01p<). همچنین جو مدرسه به طور غیر مستقیم و از طریق درگیری تحصیلی اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد (0.01p<). در نهایت، نتایج مربوط به شاخصهای برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی اصلاح شده با دادهها برازش نسبتاً خوبی دارد و میتواند واریانس رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور را تبیین کند نتایج نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و درگیری تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای تسهیل کننده، سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، جو مدرسه، درگیری تحصیلی
عنوان انگلیسی
the causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating academic conflict in students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to investigate the causal relationship between school climate and health-oriented academic lifestyle behaviors mediating academic engagement in students. The statistical population included all elementary students (second year) of Boroujerd city in the academic year 2020-21 in the number of 16,000, of which 450 people were randomly selected as a sample. Research data using questionnaires of health-oriented academic lifestyle behaviors (HC-ALFB) Salehzadeh et al. (2017), school climate (SC) Lee et al. (2017), and academic engagement (AC) Zarang (2012) Was collected. Data were analyzed using the structural equation method. The results of structural equation modeling showed that school climate has a significant direct role in behaviors that facilitate students' health-oriented academic lifestyle (p < 0.01). Also, school climate indirectly and through academic conflict has a significant effect on behaviors that facilitate a healthy academic lifestyle (p < 0.01). Finally, the results of model fit indices showed that the proposed model fits relatively well with the data and can explain the variance of health-oriented academic lifestyle facilitating behaviors. These findings indicate that considering the variables of school climate and academic conflict, we can expect an increase in the health-oriented academic lifestyle behaviors of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
facilitative behaviors, health-oriented academic lifestyle, school climate, academic engagement.
نویسندگان مقاله
لیلا حیدریانی | Leila Heidaryani
PhD Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
عزت اله قدم پور | Ezatolah Ghadampour
Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
محمد عباسی | Mohamad Abasi
Asistant Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6482-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات