این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۵۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مهارت های ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی دختران نوجوان شهر گچساران با پیگیری دو ماهه
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان آنلاین بر مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی دختران نوجوان شهر گچساران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 50 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (ICSQ، 1391)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (BAI، 1961) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کیز و ماکیارمو (SWQ، 2002) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان آنلاینتأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای ارتباطی (001/0=P)، سازگاری اجتماعی (001/0=P) و بهزیستی هیجانی (001/0=P) دختران نوجوان دارد که اثرات آن در مرحله پیگیری نیز پایدار است. بنابراین، استفاده از این برنامه برای بهبود مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی کابردی به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تنظیم هیجان آنلاین، مهارت های ارتباطی، سازگاری اجتماعی، بهزیستی هیجانی، دختران، نوجوان.
عنوان انگلیسی
Effectiveness of emotion regulation training on communication skills, social adjustment and emotional wellbeing among adolescent girls of Gachsaran city with two months follow-up
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the effectiveness of online emotion regulation training on communication skills, social adjustment, and emotional wellbeing among adolescent girls of Gachsaran city. The research method was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population included all Secondary school students in Gachsaran in the academic year 2020-2021. Using the purposive sampling method, 50 students were selected according to the inclusion and exclusion criteria and were randomly assigned to the experimental and control groups. Data collection tools included MonjemiZadeh Interpersonal Communication Skills Questionnaire (2012), Bell Social Adjustment Questionnaire (1961), and Keyes & Magyar-Moe's subjective well-being (2002). Repeated measures analysis of variance were used to analyze the data. The results showed that online emotion regulation training has a significant effect on improving communication skills, social adjustment, and emotional well-being of adolescent girls, and its effects in the follow-up phase are also stable (P< 0.01). Therefore, using this intervention to improve communication skills, social adjustment, and emotional well-being seems to be practical.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
online emotion regulation training, communication skills, social adjustment, emotional wellbeing, adolescent, girls.
نویسندگان مقاله
طاهره احمدزاده | Taherh Ahmadzadeh
Ph.D Student of General Psychology, Department of Counseling & Psychology, Faculty of humanities sciences, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekord, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
طیبه شریفی | Tayebeh Sharifi
Associate Professor of Psychology, Department of Counseling & Psychology, Faculty of humanities sciences, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekord, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
رضا احمدی | Reza Ahmadi
Assistant Professor of Psychology, Department of Counseling & Psychology, Faculty of humanities sciences, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekord, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
احمد غضنفری | Ahmad Ghazanfari
Associate Professor of Psychology, Department of Counseling & Psychology, Faculty of humanities sciences, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekord, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6682-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات