این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی بررسی نقش واسطه‌گری نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص مدل معادلات ساختاری بود. برای این منظور از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های انگیزش خواندن(MRFQ) ویگفیلد و گاتری (1997)، زمینه‌یابی یادگیری خواندن (LTRS) انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (2001)، نگرش به خواندن (ARQ) مککنا و کی‌یر (1990)، راهبردهای آگاهی فراشناختی خواندن(MORASQ) مختاری و ریچارد (2002)، راهبردهای خودتنظیمی (MSFLQ) پینتریج و دی‌گروت (1990) پاسخ دادند. در تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری برای وارسی مدل علی بین متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد شناختی با سطح معنی‌داری (001/0) و نگرش والدین به خواندن با سطح معنی‌داری (01/0) به صورت مستقیم با انگیزش خواندن رابطه دارند. رابطه مستقیم راهبردهای فراشناختی خواندن بر انگیزش خواندن تآیید نشد (35/0). راهبردهای شناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (009/0). راهبردهای فراشناختی خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (001/0). همچنین نگرش والدین به خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (004/0). مدل پیشنهادی بر اساس شاخص‌های برازش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.  نتایج این پژوهش می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص افزایش انگیزش خواندن ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش به خواندن، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین، انگیزش خواندن.

عنوان انگلیسی Investigating the mediating role of attitudes to reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation students with reading difficulties
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the mediating role of attitudes toward reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation for students with reading difficulties. The research method was descriptive correlational and in particular structural equation model. For this purpose, the statistical population of the study, which included all students (boy and girl) with reading difficulties, fourth and fifth grades of primary school in Aligudarz who were studying in the academic year 2019-20, which was 300 people as a sample. They responded to Wigfield and Guthrie's (1997) reading motivation questionnaires, learning to read survey (international association for the Evaluation Achievement)(2001), McKenna & Kear's (1990) attitudes to reading, Mokhtari, and Richard's (2002) metacognitive awareness strategies, Pintrich & DeGroot (1990) motivated strategies for learning questionnaire. In data analysis, the Structural equation modeling method was used to check the causal model between the research variables. The results showed that Cognitive strategy is directly related to the level of significance (0.001) and parents' attitude to reading is significantly related to the level of significance (0.01) to the motivation to read. The direct relationship between metacognitive reading strategies and reading motivation was not confirmed (0.35). Cognitive strategies are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.009). Metacognitive strategies of reading are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.001). Also, parents' attitudes to reading are indirectly related to reading motivation through reading attitudes (0.004). The proposed model has a good fit based on the fit indices. The results of this study can provide valuable information about increasing reading motivation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attitudes to reading, cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parental attitudes to reading, reading motivation.

نویسندگان مقاله حمیده اداوی | Hamideh Adavi
PhD of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, Lorestan, Iran.
دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

عزت‌اله قدم‌پور | Ezatollah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

محمد عباسی | Mohammad Abasi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-633-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات