این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۶۱-۷۲

عنوان فارسی مروری نظامند بر ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام اختلال نقص‌توجه/بیش فعالی (ADHD) و از طرفی ناهمگنی این اختلال در میان کودکان پیش‌دبستان، این مطالعه به بررسی ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص نقص‌توجه/بیش فعالی در مطالعات مربوط به کودکان پیش‌دبستان پرداخته است. از این‌رو در یک مرور نظامند بر اساس دستورالعمل پریزما (PRISMA) مقالات فهرست‌بندی شده در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، ProQuest ، ScienceDirect و Sage در بازه زمانی 2015 تا 2021، با استفاده از ترکیب کلیدواژه‌های (("ADHD" or "ADD" or "Attention Deficit Disorder") and ("preschooer" or "3-6-year-olds") and ("assessment" or  " measurement")) مورد بررسی قرار گرفتند و بعد از کنار گذاشتن موارد نامناسب، تعداد 18 مقاله استخراج شد. ارزیابی کیفیت مطالعات در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول میزان توافق بین دو مرورگر بر اساس ضریب کاپای کوهن محاسبه شد. از انجایی که ضریب توافق 87/0 بود هیچ مقاله ای در این مرحله حذف نشد. در مرحله بعدی از ابزار ارزیابی کیفیت برای مطالعات مقطعی و گروهی استفاده شد و تمامی 19 مطالعه از منظر (1)سوگیری، (2) تناقض، (3) توان آماری و (4)قدرت ارتباط بین مداخله و نتایج ارزیابی شدند.. یافته‌ها نشان داد که می‌توان ابزارهای این حیطه را به دو دسته کلی پرسشنامه‌های گزارشگری اطرافیان و و تکالیفی که به مشاهده‌ی کنش و رفتار کودکان می‌پردازند، تقسیم کرد.  این تکالیف مشاهده کنش و رفتار کودک را نیز می‌توان به دو دسته آزمون‌های بازداری شناختی   و بازداری رفتاری  تقسیم کرد. به طور کلی، یافته‌ها نشان داد برای سنجش نقص‌توجه/بیش فعالی کودکان پیش دبستان نیاز به رویکردی چند روشی با اطلاعات چندگانه و مبتنی بر هر دو روش گزارشگری اطرافیان و عصب شناختی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقص توجه، بیش فعالی، ابزارهای تشخیصی، کودکان پیش دبستانی

عنوان انگلیسی Systematic Review of the Tools Used for Diagnosis of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) in Preschoolers
چکیده انگلیسی مقاله Given the importance of early diagnosis of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) on the one hand and the heterogeneity of ADHD among preschoolers, on the other hand, this study aimed at examining the tools used to diagnose ADHD in preschoolers. According to PRISMA guidelines, we searched for articles indexed in the Scopus, ProQuest, ScienceDirect, and Sage databases from 2015 to 2021, using a combination of expressions including "ADHD" or "ADD" or "Attention" Deficit Disorder "(and" preschooler "or" 3-6-year-olds ") and (" assessment "or" measurement "). Eighteen empirical studies were identified as relevant to our research. The studies were evaluated in two stages: first, the agreement between the two reviewers was calculated using Cohen's Kappa coefficient (r=0.87), and none of the articles was removed. Secondly, each study was assessed based on bias, confounders, power, and strength of association between intervention and outcomes using the Quality Assessment Tool for Observational Cohort and Cross-Sectional Studies. The findings demonstrated that the tools in this area can be divided into two general categories: questionnaires of reporting parents and teachers and observing children's actions and behavior. And tacks of observing children's actions and behavior are divided into two categories: cognitive inhibition and behavioral inhibition tests. In conclusion, the diagnosis of preschoolers with ADHD requires a multi-method approach with multiple information and must be based on both reporting and Nero-psychological methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder, ADHD , Diagnostic Tools, Preschoolers

نویسندگان مقاله مرضیه حقایقی | Marzieh Haghayeghi
Ph.D. student, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

کیوان صالحی | Keyvan Salehi
Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار رشته سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4257-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات