این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۸۵-۹۶
عنوان فارسی
رابطه امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان: نقش میانجی توانایی ذهنی سازی
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی توانایی ذهنی سازی در رابطه بین امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان انجام گردید. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر و چه پسر –بودند که در طیف سنی 11 تا 17 سال قرار داشتند و در سال 1399 مشغول به تحصیل در مناطق یک و دو شهرستان زنجان بودند. 200 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تجارب روابط نزدیک – ساختار رابطه- (ECR-RS) (فریلی و همکاران، 2000)، ذهنی سازی نوجوانان- (RFQ-Y) (ها و همکاران، 2013) و دشواری تنظیم هیجان- (DERS) (گرتز و روئمر، 2004) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. شاخصهای برازش نشاندهندهی برازش عالی دادهها با مدل اصلاح شده بود. دلبستگی اجتنابی به پدر به صورت مستقیم توانست بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کند (001/0p‹). همچنین دلبستگی اجتنابی به پدر و دلبستگی اضطرابی به مادر به صورت غیر مستقیم و از طریق توانایی ذهنی سازی توانستند بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کنند (001/0p‹). از نتایج فوق میتوان نتیجه گرفت که امنیت دلبستگی و توانایی ذهنی سازی در کنار هم میتوانند نقش زیادی در پیشبینی بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان داشته باشند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای ارتقا تنظیم هیجانی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بدتنظیمی هیجانی، امنیت دلبستگی، ذهنی سازی
عنوان انگلیسی
The relationship between attachment security and emotional dysregulation of adolescent: The mediating role of mentalization ability
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the mediating role of mentalization ability in the relationship between attachment security and adolescent emotional dysregulation. The present research was a descriptive correlational study. The statistical population of this study was male and female students who were in the age range of 11 to 17 years, who in 2020 were studying in regions one and two of Zanjan City. 200 people were selected using available sampling for this study. The research instruments included the experiences of close relationships questionnaire - (ECR-RS) (Fraley et al., 2000), Reflective Function Questionnaire for Youth- (RFQ-Y) (Ha & et al., 2013), and Difficulties in Emotion Regulation Scale- (DERS) (Gratz & Roemer, 2004). Data were analyzed using the Pearson correlation test and path analysis. Fit indicators showed an excellent fit of the data with the modified model. Avoidance attachment to the father was directly able to predict emotional dysregulation in adolescents (p< 0.001). Also, avoidant attachment to the father and anxious attachment to the mother indirectly and through the ability to mentalize were able to predict emotional dysregulation in adolescents (p< 0.001). From the above results, it can be concluded that attachment security and the ability to mentalize together can play a major role in predicting emotional dysregulation in adolescents and it is necessary to pay attention to these factors in emotional regulation promotion programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotional dysregulation, attachment security, mentalization
نویسندگان مقاله
سمیه اسدی | Seyedeh Somayeh Asadi
Master of Clinical Psychology of Children and Adolescents, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
عباس بخشی پور رودسری | Abbas Bakhshipour Roudsari
Professor of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مجید محمودعلیلو | Majid Mahmoud Alilou
Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
پریسا سادات سید موسوی | Parisa Sadat Seyed Mousavi
Assistant professor in family research institute, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran.
استادیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4803-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات