این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۱۴۵-۱۵۸

عنوان فارسی پدیدارشناسی عوامل موثر در ناتوانی های یادگیری و کاهش انگیزه دانش آموزان تراجنسیتی در مشارکت فعال درس تربیت بدنی مدارس (با ارائه راهکار)
چکیده فارسی مقاله دانش­آموزان تراجنسیتی به دلیل برخی مشکلات نظیر: نبود یادگیری مناسب و فقدان انگیزه مشارکت در حین درس تربیت­بدنی، به نسبت دیگر دانش­آموزان امکان حضور فعال در فعالیت­های ورزشی را ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه بهبود یادگیری و افزایش انگیزه دانش­آموزان تراجنسیتی بود تا شرایط مشارکت فعال دانش­آموزان تراجنسیتی در ورزش مدارس فراهم شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد پدیدارشناسی در شیوه کلایزی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان تراجنسیتی، معلمان تربیت­بدنی، مدیران مدارس، اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها در گروه روانشناسی و مدیریت ورزشی در استان مازندران و در سال 1400 تشکیل دادند؛ که 19 نفر از این افراد به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمه­ساختاریافته با پرسش­های باز بود و مصاحبه­ها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ یعنی مصاحبه شماره 19 ادامه یافت. در راستای معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاک­های اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. یافته­های عوامل موثر در ناتوانی­های یادگیری و کاهش انگیزه مشارکت ورزشی دانش­آموزان تراجنسیت را 48 مضمون فرعی در قالب 9 مضمون اصلی؛ روانی، اجتماعی، حمایتی، جسمانی، محیطی، فردی، مقبولیت، وضعیت پوششی و ناهنجاری­ها تشکیل می­دهند. در بخش ارائه راهکارهای کاربردی نیز 32 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی؛ روانی، حمایتی، فرهنگ­سازی، پیشگیرانه و محیطی شناسایی شدند. برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل: ایجاد انگیزه در دانش آموزان تراجنسیت به مشارکت در فعالیت­های ورزشی با استفاده از ابزارهای تشویقی، آموزش روش­های مواجهه با استرس، کمک به شناخت هویت جنسی آنان با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ مشاوره و یا عمل تغییر جنسیت، ایجاد فضای رشد و یادگیری مناسب همسان با دیگر دانش­آموزان، ایجاد برنامه آموزش عمومی به تمامی دانش­آموزان در زمینه آشنایی و نحوه ارتباط با افراد تراجنسیت، شناسایی تراجنسیتی­ها از 6-5 سالگی با بررسی­های تخصصی توسط خانواده و روانشناسان و ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی به منظور انگیزه مشارکت دانش­آموزان تراجنسیت در فعالیت­های ورزشی می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه، مشارکت، دانش­آموزان تراجنسیت، ورزش مدارس، ناتوانی­های یادگیری

عنوان انگلیسی Phenomenology of effective factors in learning disabilities and reduction of motivation for active participation of transgender students in learning physical education lessons in schools (by providing a solution)
چکیده انگلیسی مقاله Transgender students are not able to actively participate in sports activities compared to other students due to some problems such as lack of proper learning and lack of motivation to participate during physical education. The purpose of this study was to identify problems and provide practical solutions to improve learning and increase the motivation of transgender students to provide the conditions for active participation of transgender students in school sports. The present study was applied in terms of purpose and with a phenomenological approach in the Colaizzi method. The statistical population of the study consisted of transgender students, physical education teachers, school principals, faculty members of universities in the Department of Psychology and Sports Management in Mazandaran province in 2021; 19 of these people were purposefully selected as a statistical sample. The measurement tool was semi-structured interviews with open-ended questions and interviews as long as it was possible to extract completely non-repetitive concepts; That is, interview number 19 continued. In order to finalize the research, the criteria of validity and reliability were used. Findings of the effective factors in learning disabilities and reducing the motivation of transgender students to participate in sports include 48 sub-themes in the form of 9 main themes; They constitute psychological, social, supportive, physical, environmental, personal, acceptance, cover status, and abnormalities. In the section on providing practical solutions, 32 sub-themes in the form of 5 main themes; Psychological, supportive, cultural, preventive, and environmental were identified. Some of the suggested solutions include: motivating transgender students to participate in sports activities using incentive tools, teaching stress coping techniques, helping to identify their sexual identity using tools such as; Counseling or practice of gender reassignment, creating a suitable environment for growth and learning similar to other students, creating a general education program for all students in the field of acquaintance and how to communicate with transgender people, identifying transgender people from 5-6 years old by examining Specialized by families and psychologists and the creation of a safe and healthy environment to motivate transgender students to participate in sports activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Motivation, Participation, Transgender Students, School Sports, Learning Disabilities

نویسندگان مقاله محمد زارع آبندانسری | Mohammad Zare Abandansari
PhD student Department of Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

مهرداد محرم زاده | Mehrdad Moharramzadeh
Professor Department of Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

فاطمه رضاپور | Fatemeh Rezapour
PhD student Department of Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6200-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات