این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۱۹۱-۲۰۲
عنوان فارسی
نقش واسطه ای درگیری عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیر عاملی در ارتباط میان اشتیاق تحصیلی و تعهد به دانشگاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر 15 دانشکدهی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1400- 1399بود. که از میان آنها 650 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درگیری عاملی (AE) ریو (2013)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی دانشجویان ((SES گونیوس و کوزو (2015) و پرسشنامه انسجام تحصیلی و اجتماعی (SAI) پاسکارلا و ترنزینی (1980) بود. جهت بررسی آمارههای توصیفی از نرم افزار SPSS-21 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Amos-22 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای اشتیاق شناختی، درگیری عاملی و تعهد به دانشگاه روابط مثبت معنادار وجود دارد (01/0 > p). به گونهای که اشتیاق شناختی نقشی مستقیم و معنادار بر درگیری عاملی دانشجویان دارد (66/0=β، 001/0P<) و درگیری عاملی نیز نقشی مثبت و معنادار بر تعهد دانشجویان به دانشگاه دارد (22/0=β، 001/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود برای افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی به جایگاه تعهد و اشتیاق تحصیلی دانشجویان به دانشگاهها توجه شایانی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری عاملی، اشتیاق تحصیلی، تعهد به دانشگاه، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Agentic Engagement in the Relationship Between Academic Enthusiasm and Commitment to the University
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the mediating role of agentic engagement in the relationship between Academic Enthusiasm and commitment to the university. The present study was a descriptive correlational study. The population data contained all male and female students of 15 faculties of the University of Tehran in the academic year 1399-1400. Among them, 650 students were selected by the available sampling method. The research instruments were the Factor Involvement Questionnaire (AE) Rio (2013), Student Achievement Questionnaire (SES Gonius and Cozo (2015)) and Pascarla and Transzini (SAI) Questionnaire of Academic and Social Cohesion (1980).. SPSS-21 software was used for Descriptive statistics analysis and Amos-22 software was used for structural equation modeling. The results showed that there are significant positive relationships between the variables of cognitive enthusiasm, factor involvement, and commitment to the university (P < 0.01). Cognitive enthusiasm has a direct and significant effect on students agentic engagement (β = 0.66, P < 0.001), and agentic engagement has a positive and significant effect on student's commitment to the university (β = 0.22, P < 0.001). Therefore, it is suggested that for increasing the academic engagement of students in the higher education system, the status of students' commitment and academic enthusiasm to universities should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Agentic engagement, Academic enthusiasm, Commitment to university, Students
نویسندگان مقاله
هادی صمدیه | Hadi Samadieh
PhD educational psychology, Department of Psychology, psychology and Educational Science Faculty, University of Birjand, Birjand, Iran.
دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
مهدی صدری | Mahdi Sadri
Master student of educational psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مطهره اکبری مقدم کاخکی | Motahare Akbarimoqadam kakhki
Master student of educational psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6391-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات