این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۲۵۱-۲۶۰

عنوان فارسی رابطه عاطفه مثبت و منفی با عملکرد روانی-اجتماعی در اپیدمی کرونا: نقش میانجی گری تاب آوری روانی
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای تاب­آوری روانی در رابطه عواطف مثبت و منفی با عملکرد روانی- اجتماعی افراد در دوران کرونا انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل بزرگسالان ایرانی 18 تا 60 سال بود که از این میان آن ها 461 نفر با روش نمونه گیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های عملکرد روانی- اجتماعی در طول کووید-19( (PFC19آرنولد و همکاران (2021)، تاب­آوری روانی (CD-RISC) کانر-دیویدسون (2003) و عاطفه مثبت و منفی (PANAS) واتسون، کلارک و تلگن (1998) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرم افزارهایSPSS-25  وAMOS-v22  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است. در این مدل عاطفه مثبت و منفی و تاب­آوری روانی اثر مستقیم و معناداری بر عملکرد روانی- اجتماعی داشتند و همچنین تاب­آوری روانی به طور معنی داری بین عاطفه مثبت و منفی و عملکرد روانی- اجتماعی میانجی­گری کردند (0.01p<). با توجه به این نتایج می­توان بر روی بهبود عاطفه مثبت و افزایش تاب­آوری روانی و کاهش عاطفه منفی افراد برای داشتن عملکرد بهتر در این شرایط کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همه‌گیری، ویروس کرونا، تاب‌آوری روانی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی، عملکرد روانی-اجتماعی.

عنوان انگلیسی The relationship between positive and negative affect and psychosocial function in the corona epidemic: the mediating role of psychological resilience
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the mediating role of psychological resilience in the relationship between positive and negative emotions and the psychosocial functioning of individuals during the corona. The design of the present study was descriptive correlation and path analysis was applied. The statistical population included Iranian adults, of which 461 people participated in this study by available sampling method. In order to collect data from the Psychosocial Performance Questionnaire during Covid-19 (PFC19) Arnold et al. (2021), Psychological Resilience (CD-RISC) Conner-Davidson (2003), and Positive and Negative Emotion ( PANAS) Watson, Clark and Telgen (1998) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and path analysis through SPSS-25 and AMOS-v22 software. The results showed that the proposed model fits well. In this model, positive and negative affect and psychological resilience had a direct and significant effect on psychosocial performance, and resilience mediated significantly between positive and negative affect and psychosocial performance. From the research findings, it can be concluded that e Positive and negative affect and psychological resilience have a direct and significant effect on the psychosocial function of individuals during the corona epidemic and resilience played a mediating role between positive and negative affect and psychosocial function (p< 0.01). Based on these results, we can help improve positive emotions, increase psychological resilience, and reduce negative emotions in people to perform better in these situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله pandemic, Coronavirus, Psychological Resilience, Positive Affect, Negative Affect, Psychosocial Function.

نویسندگان مقاله هدا لایق | Hoda Layegh
Msc in Clinical Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

وجیهه قربانی | Vajiheh Ghorbani
Ph.D. Student in Clinical Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سمانه سلطان آبادی | Samane Soltanabadi
Ph.D. Student in Clinical Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محسن محمدپور | Mohsen Mohammadpour
Ph.D. Student in Clinical Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سمیرا گواهی | Samira Gavahi
Msc in Educational Research, Islamic Azad University, Ajabshir Branch, East Azerbaijan, Iran.
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، آذربایجان شرقی، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6580-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات