این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۲۶۱-۲۷۲

عنوان فارسی اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی_هیجانی (REBT) بر سیستم‌های فعال ساز/ بازداری رفتاری(BAS/BIS)، رفتارهای پرخطر جنسی و اجتناب تجربی در نوجوانان دارای سابقه فرار از خانه
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی_هیجانی (REBT) بر سیستم­های فعال ساز/ بازداری رفتاری(BAS/BIS)، رفتارهای پرخطر جنسی و اجتناب تجربی در نوجوانان دارای سابقه فرار از خانه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون_ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان مراجعه­کننده به مراکز گذری کاهش آسیب  و سرپناه شبانه زنان و مردان منطقه شوش –هرندی شهر تهران در 6 ماهه اول سال 1400 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای اندازه­گیری مقیاس سیستم­های بازداری/ فعال­ساز رفتاری (BIS/BAS) (کارور و وایت، 1994)، پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی (RSBQ) (زارعی و همکاران،1389) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ- II) (باند و همکاران، 2011) بودند. رفتاردرمانی با رویکرد REBT بر سیستم­های فعال­ساز/ بازداری رفتاری، رفتارهای پرخطر جنسی و اجتناب تجربی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه­ آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد REBT بر کاهش نشانه­های سیستم­های فعال­ساز/ بازداری رفتاری، رفتارهای پرخطر جنسی و اجتناب تجربی تأثیر داشته است (P< 0.05). با توجه به اثربخشی رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی بر نشانه­های سیستم­های فعال­ساز/ بازداری رفتاری، رفتارهای پرخطر جنسی و اجتناب تجربی اجرای کارگاه­های آموزشی مبتنی بر این مفاهیم در مراکز کاهش آسیب توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتناب تجربی، بازداری رفتاری، رفتارهای پرخطر جنسی، رویکرد REBT، فعال­سازی رفتاری

عنوان انگلیسی The effectiveness of rational-emotional behavior therapy (REBT) on behavioral activation / inhibition systems (BAS / BIS), high-risk sexual behaviors and experimental avoidance in adolescents with a history of running away from home
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to determine the effectiveness of rational-emotional behavior therapy (REBT) on behavioral activation/inhibition systems (BAS / BIS), high-risk sexual behaviors, and experimental avoidance in adolescents with a history of running away from home. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included adolescents referring to transient harm reduction centers and night shelters for men and women in the Shush-Harandi area of Tehran in the first 6 months of 1400. Using the available sampling method, 30 people were selected and randomly selected. The experimental and control groups (15 people in each group) were assigned. The scale measuring tools were Inhibition / Behavioral Activation Systems (BIS/BAS) (Carver and White, 1994), the High-Risk Sexual Behaviors Questionnaire (RSBQ) (Zarei et al., 2010), and the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ- II) (Band et al., 2011). Behavior therapy with REBT approach on behavioral activation/inhibition systems, high-risk sexual behaviors, and experimental avoidance was performed on the experimental group for 8 sessions of 90 minutes. The results of multivariate analysis of covariance showed that group counseling with the REBT approach had an effect on reducing the symptoms of behavioral activation/inhibition systems, high-risk sexual behaviors, and experimental avoidance (P< 0/05). Due to the effectiveness of rational-emotional behavior therapy on the symptoms of behavioral activation/inhibition systems, high-risk sexual behaviors, and experimental avoidance, it is recommended to conduct training workshops based on these concepts in harm reduction centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Experimental Avoidance, Behavioral Inhibition, High Risk Sexual Behaviors, REBT Approach, Behavioral Activator

نویسندگان مقاله اعظم قاسمی | Azam Ghasemi
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Torbat-e Jam Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران.

علی کشمیری | Ali Keshmiri
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران.

سارا محمدی | Sara Mohammadi
M.Sc., Positive Islamic Psychology, Payame Noor University, Hamadan Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی اسلامی مثبت‌گرا، دانشگاه پیام ‌نور واحد همدان، ایران.

زهرا ساداتی نژاد | Zahra Sadatinezhad
M.Sc., Positive Islamic Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی اسلامی مثبت‌گرا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6661-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات