این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۲۷۳-۲۸۲

عنوان فارسی رابطه علّی خلاقیت و هوش هیجانی با میانجی گری شوخ طبعی: مطالعه ای میان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله علی­رغم شناخت روز افزون اهمیت خلاقیت در نوجوانان، خلاقیت در نوجوانان هم­چنان یک رشته مغفول در مطالعه مانده است.  هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ علّی خلاقیت و هوش­هیجانی با  میانجی­گری شوخ­طبعی در نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه شهر عباس­آباد در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 314 نفر (45 پسر،269 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی(1372)، پرسش­نامه هوش هیجانی برادبری-گریوز (2005) و شوخ­طبعی خشوعی(SHQ) (1388)  بود. برای تحلیل نتایج از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و Lisrel انجام شد. یافته­ها نشان داد هوش­هیجانی بر خلاقیت 63/0(001/0> P )، شوخ­طبعی بر خلاقیت 16/0(002/0> P)، هوش­هیجانی بر شوخ طبعی 50/0 تاثیر مستقیم داشت (001/0> P) و میزان تأثیر غیرمستقیم هوش هیجانی بر خلاقیت با میانجی­گری شوخ طبعی 10/0 بوده است (05/0>P). بنابراین براساس نتایج حاضر می­توان به اهمیت نقش  شوخ­طبعی در ارتباط خلاقیت با هوش­هیجانی نوجوانان پی برد و در این راستا تدبیرهای لازم را بکار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، هوش هیجانی، شوخ­طبعی، نوجوانان

عنوان انگلیسی The Causal Relationship Between Creativity and Emotional Intelligence Mediated by Humor: A Study among Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Despite the growing importance of creativity in adolescents, creativity in adolescents is still a neglected discipline. The aim of this research was to investigate the relationship between creativity and emotional intelligence with mediating of humor in adolescents. In regard to the purpose, this research was Fundamental, and in regard to procedure, it was a correlation study. The study community included all middle and high school ' students of Abbas Abad City in 2019-2020, among them 314(45boys, 269girls) students were selected as samples by available sampling. Research questionnaires included: the Abedi Creativity questionnaire (1993), the Bradbury-Graves Emotional Intelligence Questionnaire (2005), and the  Humor Questionnaire(SHQ) (2009).  Structural equation modeling was used to analyze the results.  Findings showed that emotional intelligence on creativity was 0.63 (P < 0.001), humor on creativity 0.16 (P < 0.002), emotional intelligence on humor 0.50 (001 P < 0.05 had a direct effect and the rate of the indirect effect of emotional intelligence on creativity mediated by humor was 0.10 (P < 0.05). Therefore, based on the present results, we can understand the importance of the role of humor in the relationship between creativity and emotional intelligence of adolescents, and in this regard, the necessary measures can be used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creativity, Emotional Intelligence, Humor, Adolescents

نویسندگان مقاله زهره آهنگرقربانی | Zohreh Ahangar Ghorbani
Ph.D Student of Psychology. Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

اکبر عطادخت | Akbar Atadokht
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

نیلوفر میکائیلی | Nilofar Mikaeili
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

نادر حاجلو | Nader Hajloo
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6702-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات