این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۲۷۳-۲۸۲
عنوان فارسی
رابطه علّی خلاقیت و هوش هیجانی با میانجی گری شوخ طبعی: مطالعه ای میان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
علیرغم شناخت روز افزون اهمیت خلاقیت در نوجوانان، خلاقیت در نوجوانان همچنان یک رشته مغفول در مطالعه مانده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ علّی خلاقیت و هوشهیجانی با میانجیگری شوخطبعی در نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر عباسآباد در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 314 نفر (45 پسر،269 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی(1372)، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز (2005) و شوخطبعی خشوعی(SHQ) (1388) بود. برای تحلیل نتایج از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام شد. یافتهها نشان داد هوشهیجانی بر خلاقیت 63/0(001/0> P )، شوخطبعی بر خلاقیت 16/0(002/0> P)، هوشهیجانی بر شوخ طبعی 50/0 تاثیر مستقیم داشت (001/0> P) و میزان تأثیر غیرمستقیم هوش هیجانی بر خلاقیت با میانجیگری شوخ طبعی 10/0 بوده است (05/0>P). بنابراین براساس نتایج حاضر میتوان به اهمیت نقش شوخطبعی در ارتباط خلاقیت با هوشهیجانی نوجوانان پی برد و در این راستا تدبیرهای لازم را بکار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت، هوش هیجانی، شوخطبعی، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The Causal Relationship Between Creativity and Emotional Intelligence Mediated by Humor: A Study among Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the growing importance of creativity in adolescents, creativity in adolescents is still a neglected discipline. The aim of this research was to investigate the relationship between creativity and emotional intelligence with mediating of humor in adolescents. In regard to the purpose, this research was Fundamental, and in regard to procedure, it was a correlation study. The study community included all middle and high school ' students of Abbas Abad City in 2019-2020, among them 314(45boys, 269girls) students were selected as samples by available sampling. Research questionnaires included: the Abedi Creativity questionnaire (1993), the Bradbury-Graves Emotional Intelligence Questionnaire (2005), and the Humor Questionnaire(SHQ) (2009). Structural equation modeling was used to analyze the results. Findings showed that emotional intelligence on creativity was 0.63 (P < 0.001), humor on creativity 0.16 (P < 0.002), emotional intelligence on humor 0.50 (001 P < 0.05 had a direct effect and the rate of the indirect effect of emotional intelligence on creativity mediated by humor was 0.10 (P < 0.05). Therefore, based on the present results, we can understand the importance of the role of humor in the relationship between creativity and emotional intelligence of adolescents, and in this regard, the necessary measures can be used.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Creativity, Emotional Intelligence, Humor, Adolescents
نویسندگان مقاله
زهره آهنگرقربانی | Zohreh Ahangar Ghorbani
Ph.D Student of Psychology. Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
اکبر عطادخت | Akbar Atadokht
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نیلوفر میکائیلی | Nilofar Mikaeili
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نادر حاجلو | Nader Hajloo
Professor of Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6702-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات