این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۲، صفحات ۲۸۳-۲۹۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش شناختی، هیجانی ورفتاری متمرکز بر کمال‌گرایی بر کیفیت ارتباط بین-فردی، عزّت‎نفس و بهزیستی روانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف امکان‎سنجی آموزش مجازی شناختی، هیجانی و رفتاری متمرکز بر کمال‎گرایی بر کیفیت روابط بین‎فردی، عزت‌نفس و بهزیستی روانی دانش­آموزان تیزهوش مقطع متوسطه دوم به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی و از حیث روش گرد­آوری داده­ها تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون‎پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‎آموزان کمال‌گرای مدارس متوسطه دوم تیزهوش استان لرستان در سال تحصیلی 1400-1399 که از میان آن­ها 30 شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15نفر) و گواه (15نفر) به صورت تصادفی جایگذاری شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمال‎گرایی فراست و همکاران (1390) (MPS)، کیفیت روابط پیرس و همکاران (1991) (QRI)، عزت‌نفس روزنبرگ (1965) RSE)) و بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) (SPWB) بود. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. یافته­ها نشان داد که مداخله شناختی، هیجانی و رفتاری طراحی­شده دارای تاثیری معنادار بر بهبود روابط بین‎فردی، عزت‌نفس و بهزیستی روانی افراد بود (001/0). نتایج حاصل نشان داد که مداخله تدوین­شده در این مطالعه که مبتنی بر ویژگی­های افراد کمال­گرا بود، قابلیت کاربرد توسط روان­شناسان و مشاوران مدارس را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روانی، تیزهوش، عزت‌نفس، کمال‌گرایی، کیفیت روابط بین فردی

عنوان انگلیسی The effect of perfectionism-focused cognitive, emotional and behavioral education on the quality of interpersonal communication, self-esteem and psychological well-being of gifted school students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the feasibility of cognitive, emotional, and behavioral education focusing on perfectionism in the quality of interpersonal relationships, self-esteem, and psychological well-being of gifted high school students. This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental research with a pre-test-post-test design and control group in terms of the data collection method. The statistical population includes all perfectionist students of gifted high schools in Lorestan province in the academic year 2020-2021. 30 participants were selected by purposive sampling and randomly divided into two experimental and control groups. research tools included Frost et al. (2011) Perfectionism Questionnaire (MPS), Pierce et al. (1991) (QRI), Rosenberg Self-Esteem (1965) (RSE), and Reef (1989) Psychological Well-Being (SPWB). Multivariate analysis of covariance was used for data analysis. The results showed that the designed cognitive, emotional, and behavioral intervention had a significant effect on improving interpersonal relationships, self-esteem, and psychological wellbeing (0.001). The results showed that the designed intervention in this study, which was based on the characteristics of perfectionists, can be used by school psychologists and counselors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perfectionism, interpersonal relationships, self esteem, psychological wellbeing, gifted student

نویسندگان مقاله محمد شفیعی | Mohammad shafiee
PhD Student in Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روان‎شناسی تربیتی، گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

محمد عباسی | Mohammad Abbasi
Assistant Professor, Department of Educational Psychiogy,Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استادیار روان‎شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

عزت اله قدم پور | Ezatollah Ghadampour
Professor, Department of Educational Psychiogy, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استاد روان‎شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6707-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات