این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی مقایسه پریشانی روا‌شناختی، ذهن‌آگاهی و خودکار آمدی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه پریشانی روانشناختی (استرس، افسردگی، اضطراب)، ذهن­آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش­آموزان دختر تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بودند. 200 دانش‌آموز (100 نفر دانش­آموز تیزهوش- 100 نفر دانش­آموز عادی) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های پریشانی روان‌شناختی لویندا (DASS-21)، پرسشنامه ذهن­آگاهی بروان و ریان (MASS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (ASEQ)، جمع­آوری و از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)  تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیر‌های پریشانی روان‌شناختی، ذهن‌آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (01>P). ذهن‌آگاهی و خود‌کارآمدی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی بیشتر بود و پریشانی روان‌شناختی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی کمتر بود (01/0>P). بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان بیان کرد که متغیر هوش نقش مهمی را در ذهن‌آگاهی، خود‌کارآمدی تحصیلی و پریشانی روان‌شناختی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پریشانی روانشناختی، تیزهوش، ذهن آگاهی، خودکارآمدی تحصیلی

عنوان انگلیسی Comparison of psychological distress, mindfulness and academic self-efficacy in gifted and normal students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare psychological distress (stress, depression, anxiety), mindfulness, and academic self-efficacy among gifted and normal students. The research design was descriptive and causal-comparative. The statistical population of the study included all first-year high school students in Ardabil in the academic year of 2019-2020. 200 students (100 gifted students - 100 normal students) were selected by multi-stage cluster random sampling. Data were collected using Levinda Psychological Distress Questionnaire (DASS-21), Brown and Ryan Mindfulness Questionnaire (MASS), and the Jenkins and Morgan Academic Self-Efficacy Questionnaire (ASEQ) and analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that there was a significant difference between the two groups in the variables of psychological distress, mindfulness, and academic self-efficacy (P< 0.01). Mindfulness and academic self-efficacy of gifted students were significantly higher than normal students and psychological distress of gifted students was significantly lower than normal students (P < 0.01). Based on the findings of the present study, it can be stated that the variable of intelligence has an important role in mindfulness, academic self-efficacy, and psychological distress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological Distress, Giftedness, Mindfulness, Academic Self-efficacy

نویسندگان مقاله ساناز عینی | Sanaz Eyni
Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

سیدعلی حسینی | Seyed Ali Hosseini
MA in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

متینه عبادی | Matineh Ebadi
MA in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-886-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات