این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
مقایسه پریشانی رواشناختی، ذهنآگاهی و خودکار آمدی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه پریشانی روانشناختی (استرس، افسردگی، اضطراب)، ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بودند. 200 دانشآموز (100 نفر دانشآموز تیزهوش- 100 نفر دانشآموز عادی) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پریشانی روانشناختی لویندا (DASS-21)، پرسشنامه ذهنآگاهی بروان و ریان (MASS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (ASEQ)، جمعآوری و از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دو گروه در متغیرهای پریشانی روانشناختی، ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (01>P). ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی بیشتر بود و پریشانی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری از دانش آموزان عادی کمتر بود (01/0>P). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که متغیر هوش نقش مهمی را در ذهنآگاهی، خودکارآمدی تحصیلی و پریشانی روانشناختی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پریشانی روانشناختی، تیزهوش، ذهن آگاهی، خودکارآمدی تحصیلی
عنوان انگلیسی
Comparison of psychological distress, mindfulness and academic self-efficacy in gifted and normal students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to compare psychological distress (stress, depression, anxiety), mindfulness, and academic self-efficacy among gifted and normal students. The research design was descriptive and causal-comparative. The statistical population of the study included all first-year high school students in Ardabil in the academic year of 2019-2020. 200 students (100 gifted students - 100 normal students) were selected by multi-stage cluster random sampling. Data were collected using Levinda Psychological Distress Questionnaire (DASS-21), Brown and Ryan Mindfulness Questionnaire (MASS), and the Jenkins and Morgan Academic Self-Efficacy Questionnaire (ASEQ) and analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed that there was a significant difference between the two groups in the variables of psychological distress, mindfulness, and academic self-efficacy (P< 0.01). Mindfulness and academic self-efficacy of gifted students were significantly higher than normal students and psychological distress of gifted students was significantly lower than normal students (P < 0.01). Based on the findings of the present study, it can be stated that the variable of intelligence has an important role in mindfulness, academic self-efficacy, and psychological distress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychological Distress, Giftedness, Mindfulness, Academic Self-efficacy
نویسندگان مقاله
ساناز عینی | Sanaz Eyni
Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
سیدعلی حسینی | Seyed Ali Hosseini
MA in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
متینه عبادی | Matineh Ebadi
MA in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-886-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات