این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۲۵-۳۸
عنوان فارسی
شیوعشناسی و بررسی عوامل خطرساز و حفاظتکننده مزاحمت سایبری با رویکرد تحولی: یک مطالعه مروری روایتی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله با رویکردی تحولی به مزاحمت سایبری، میزان شیوع و عوامل خطرساز و حفاظتکننده آن، پرداخته شد. در مطالعه مروری روایتی حاضر که به روش متنپژوهی انجام شد، مقالههایی که در زمینه مزاحمت سایبری از سالهای 2010 تاکنون (2020) در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar ،ScienceDirect ، Elsevier،Scopus ،ProQuest ،Springer ،PubMed منتشر شده بودند با جستجوی کلیدواژههای Cyberbullying، Cyber-aggression، cyber-victimization، Cyberbullies، Cybervictims، Cyberbully-victims، Cyber-harassment و Cyber violence استخراج شدند. از مجموع 812 مقالۀ گردآوری شده، 54 مقاله شامل مقالههای پژوهشی، مروری و فراتحلیل در حوزه میزان شیوع مزاحمت سایبری و عوامل مؤثر بر آن در سنین مختلف، انتخاب و به صورت کیفی و مبتنی بر استنتاج محقق از منابع و متون، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد گرچه عوامل حفاظتکننده و خطرساز فردی-شخصیتی، اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی زیادی وجود دارند که با مزاحمت سایبری، در طیف گستردهای از سنین مرتبطاند؛ ولی، پژوهشها برای سالهای ابتدایی و بزرگسالی محدود هستند. همچنین، به عوامل حفاظتکننده کمتر از عوامل خطرساز توجه شده است. با توجه به وسعت و تنوع مزاحمتهای سـایبری در سنین مختلف، سیاستها و برنامهها باید با تفاوتهای تحولی در ماهیت و شیوع مزاحمت سایبری و همچنین، عوامل خطرساز و حفاظتکننده که مربوط به گروههای سنی خاص هستند، همخوانی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مزاحمت سایبری، شیوعشناسی، عوامل خطرساز، عوامل حفاظتکننده
عنوان انگلیسی
Epidemiology and study of risk and protective factors of cyberbullying with a developmental approach: a narrative review study
چکیده انگلیسی مقاله
n this article, attempts to review with a developmental approach to cyberbullying, prevalence and risk and protective factors it. In the present narrative review article, which is done by the method of text research, articles about cyberbullying from 2010 to 2020 were published in the Google Scholar, ScienceDirect, Elsevier, Scopus, ProQuest, Springer, and PubMed databases were extracted and analyzed by searching for keywords for cyberbullying, cyber-aggression, cyber-victimization, cyberbullies, cyber victims, cyberbully-victims, cyber-harassment, and cyber-violence. Out of a total of 812 collected articles, 54 articles including research, review, and meta-analysis articles in the field of the prevalence of cyberbullying and its effective factors at different ages were selected and analyzed qualitatively based on the researcher's inference from sources and texts. Although there is a myriad of protective and risk factors at personality-Individual, family, peer, school, and community levels that are related to involvement in cyberbullying across a wide range of ages, existing research highlights significant gaps in our knowledge of these risk and protective factors. Research is particularly lacking for elementary grades and adulthood. In addition, there is significantly less attention across age groups to protective factors, compared to risk factors. Given the extent and variety of cyberbullying at different ages, the data suggest that policies and programs must be attuned to developmental differences in the nature and prevalence of cyberbullying, as well as the risk and protective factors that are salient for particular age groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cyberbullying, Epidemiology, Protective Factors, Risk Factors
نویسندگان مقاله
صمد رحمتی | Samad Rahmati
Ph.D. of Educational Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
رضوان سیفی | Rezvan Seyfi
Bachelor of Science in Nursing, Faculty of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences, Borūjerd, Iran.
کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بروجرد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1474-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات