این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۵۱-۶۰
عنوان فارسی
پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 با دامنه سنی 18 تا 22 سال بود. نمونهی پژوهش شامل 287 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری BPAQ (1992)، مقیاس اضطراب کرونا ویروس CDAS (1398)، مقیاس بهره همدلی بارون- کوهن BEQS (2004) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار 23SPSS و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اضطراب کرونا، پرخاشگری را به صورت مثبت معنیدار (57/0 Beta=، 01/0 P=) و همدلی شناختی (12/0 Beta=، 05/0 P=) و همدلی عاطفی (31/0 Beta=، 01/0 P=) پرخاشگری را به صورت منفی معنیداری پیشبینی میکنند. در مجموع 59/0 از واریانس پرخاشگری توسط اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی، تبیین میشودین پژوهش نشان دهندهی اهمیت پیشبینی کنندگی اضطراب کرونا در پرخاشگری و همدلی شناختی و عاطفی در بازداری پرخاشگری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرخاشگری، اضطراب کرونا، همدلی شناختی، همدلی عاطفی
عنوان انگلیسی
The Prediction of university students aggression based on corona anxiety, cognitive empathy and affective empathy
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was a prediction of university students' aggression based on corona anxiety, cognitive empathy, and affective empathy. In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure, it was a correlation study. The study community included all undergraduate students of the University of Mohaghegh Ardabili at 1399-1400 academic year with 18-22 age range that among them 287 students were selected as samples by cluster sampling. Research questionnaires included: Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992), Corona Disease Anxiety Scale (2020), and Baron-Cohen Empathy Scale. Data analysis was done by SPSS23 software with Pearson correlation coefficient and multiple regression methods. The results showed that corona anxiety, predicts aggression significantly and positively (P = 0.01, Beta = 0.57), and cognitive empathy (P= 0/05, Beta= 0/12) and emotional empathy (P= 0/01, Beta= 0/31) predict aggression negatively and meaningfully. A total of 0.59 of the variance of aggression is explained by corona anxiety, cognitive empathy, and emotional empathy. This study indicates the importance of the protecting role of corona anxiety for aggression and cognitive empathy and affective empathy for inhibition of aggression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Aggression, Corona anxiety, Cognitive empathy and Affective empathy.
نویسندگان مقاله
نیلوفر میکائیلی | Niloofar Mikaeili
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
شیوا رحیم زادگان | Shiva Rahimzadegan
Ph.D Student. Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسن طاهری | Hasan Taheri
B. A. student. Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3046-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات