این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۷۵-۸۶
عنوان فارسی
نقش تعدیلکننده راهبردهای شناختی تنظیمهیجان در رابطه بین ابعاد کمالگرایی و شاخصهای سلامت روانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده راهبردهای شناختی تنظیمهیجان در رابطه بین ابعاد کمالگرایی با شاخصهای سلامت روانی بود. تعداد 510 نفر (381 زن، 126مرد) در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس سلامت روانی (ویت و ویر، 1983)، مقیاس کمالگرایی چندبعدی تهران-15 (بشارت، 1386) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلی ساسله مراتبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمام ابعاد کمالگرایی (خودمحور، دیگرمحور، جامعهمحور) با بهزیستی روانشناختی رابطه منفی معنادار و با درماندگی روانشناختی رابطه مثبت معنادار داشتند (01/0 p <). همچنین راهبردهای سازشیافته تنظیم هیجان با بهزیستی روانشناختی رابطهای مثبت و با درماندگی روانشناختی رابطهای منفی دارد که این نتایج برای راهبردهای سازشنایافته تنظیم هیجان برعکس است (01/0 p <). علاوه بر این، تنها راهبردهای سازشنایافته تنظیمهیجان توان تعدیل رابطه بین ابعاد کمالگرایی با شاخصهای سلامت روانی را داشتند (05/0 p <). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین ابعاد کمالگرایی و شاخصهای سلامت روانی یک رابطه خطی ساده نیست، بلکه متغیرهای دیگر مانند راهبردهای سازشنایافته تنظیمهیجان در این رابطه نقش تعدیلکننده دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمالگرایی، تنظیم هیجان، سلامت روانی
عنوان انگلیسی
The moderating role of cognitive emotion regulation strategies in relation between perfectionism dimensions and mental health indices
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the moderating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between perfectionism dimensions and mental health indices. A total of 510 individuals (381 men, 126 women) participated in the study. Participants were asked to complete the Mental Health Inventory-28 (Veit & Ware, 1983), Tehran Multiple Perfectionism Scale (Besharat, 2007), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski & Kraaij, 2006). Pearson Correlation Coefficient and Hierarchical Linear Regression were used to analyze the data. The result showed that perfectionism in all dimensions (self-oriented, other-oriented, socially-prescribed) had a significant negative association with mental well-being and a significant positive association with mental distress (p< 0.01). In addition to this, adaptive emotion regulation strategies had a significant positive association with mental well-being and a significant negative association with mental distress but for maladaptive emotion regulation strategies, this relation was reversed (p< 0.01). Results also revealed that the relationship between dimensions of perfectionism with mental health indices was merely moderated by maladaptive emotion regulation strategies (p< 0.05). According to the findings of this study, it can be concluded that the relationship between perfectionism dimensions and mental health indices is not a simple linear one, but this relationship can be moderated by other variables such as maladaptive cognitive emotion regulation strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perfectionism, emotion regulation, mental health
نویسندگان مقاله
سمانه ابراهیم نژاد مقدم | Samaneh Ebrahimnejad Moghadam
Master in Clinical Psychology, Faculty Of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Thran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
محمدعلی بشارت | MohammadAli Besharat
Professor in Clinical Psychology, Faculty Of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Thran, Iran.
استاد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
زهرا نقش | Zahra Naghsh
Assisstant Professor in Clinical Psychology, Faculty Of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Thran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4046-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات