این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۹۹-۱۰۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خستگی و دلزدگی مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق در دوره کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
مادران کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی شدید و عمیق در دوره کووید-19 از مشکلات روانشناختی در رنج هستند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خستگی و ملال در مادران کودکان دارای ناتوانی ذهنی عمیق و شدید در دوره کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش از طریق روش نمونهگیری در دسترس 84 مادر ملاک ورود به پژوهش را داشتند. از میان آنان 22 مادر دارای شدت علائم خستگی و ملال بودند که در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس ارزیابی خستگی (AFS؛ دیوریس و همکاران، 2003) و مقیاس چندبعدی حالت ملال (MBS؛ فاهلمنو همکاران، 2009) استفاده شد. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه آموزش داده شد و گروه گواه در حین جلسات، آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش خستگی و ملال در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی شدید و عمیق اثربخش بوده است (05/0>p). با توجه به نتایج، آموزش تنظیم هیجان برای کاهش خستگی و ملال مادران کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی شدید و عمیق در دوره کووید-19 پیشنهاد میشود
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، خستگی، ملال، مادران، کووید-19، ناتوانی ذهنی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Emotion Regulation Training on Fatigue and Boredom in Caregiver's Mothers of Children with Severe and Profound Intellectual Disabilities in the COVID-19 Outbreak:
چکیده انگلیسی مقاله
Mothers of children with severe and profound intellectual disabilities suffer from psychological problems in the COVID-19 outbreak. This study aimed to evaluate the effectiveness of emotion regulation training on fatigue and boredom in mothers of children with severe and profound intellectual disabilities in the COVID-19 outbreak. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test and control groups. The statistical population of this study consisted of all mothers of children with severe and profound intellectual disabilities in Razan city in 2020. Through convenience Among them, 22 mothers had severe symptoms of fatigue and boredom, which were randomly replaced in the experimental and control groups. The Assessment of Fatigue Scale (AFS; DeVries et al., 2003) and Multidimensional Boredom Scale (MBS; Fahlman et al., 2009) were used for collecting the data. The emotion regulation was trained for the experimental group in 8 sessions, and the control group did not receive any training during the sessions. Analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data. The results showed that emotion regulation training was effective in reducing fatigue and boredom in mothers of children with severe and profound mental disabilities (p < 0.05). According to the results, emotion regulation training to reduce fatigue and boredom of mothers of children with severe and profound mental disabilities in the COVID-19 outbreak is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotion regulation, fatigue, boredom, mothers, COVID-19, intellectual disability
نویسندگان مقاله
سعید آریاپوران | Saeed Ariapooran
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.
الهام راستگو | Elham Rastgoo
M.A in Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.
مهدی عبداله زاده رافی | Mahdi Abdollahzadeh Rafi
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5056-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات