این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۱۴۹-۱۵۸
عنوان فارسی
نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران مراجعهکننده به مراکز نگهداری و سرپناه شبانه منطقه 12 (محله شوش) شهر تهران در سه ماهه اول سال 1400بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) (کویینلس و نلسون، 1988)، پرسشنامه رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی (SSE) (کلونوف و لندرین، 1995) و پرسشنامه سبک هویت (ISI) (برزونسکی، 1992) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافتهها نشان داد تبعیض جنسیتی ادراک شده (رویدادهای تبعیضآمیز در یک سال گذشته و در طول عمر) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با درماندگی آموخته شده رابطه مثبت و معنادار و سبکهای هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت با درماندگی آموخته شده رابطه منفی و معنادار داشتند (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که رویدادهای تبعیضآمیز در طول زندگی، رویداد تبعیضآمیز در طول یک سال گذشته، سبک هویتی اطلاعاتی، سبک هویتی هنجاری و سبک هویتی اجتنابی/سردرگم 52/0 درماندگی آموخته شده را پیشبینی میکنند. با توجه به تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه، اجرای کارگاههای آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانوادهها ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبعیض جنسیتی ادراک شده، سبکهای هویتی، درماندگی آموخته شده، دختران، فرار از خانه
عنوان انگلیسی
The Role of Perceived Gender Discrimination and Identity Styles in Predicting Learned Helplessness in Girls Experiencing Home Running
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the role of perceived gender discrimination and identity styles in predicting learned helplessness in girls experiencing home run. This research was descriptive and correlational. The statistical population of the study was girls referring to night care centers and shelters in Tehran, District 12 (Shoosh neighborhood) in the first quarter of 1400, from which 120 people were selected by purposive sampling. Research instruments included the Learned Helplessness Questionnaire (LHS) (Quinless & Nelson, 1988), the Gender Discrimination Incident Questionnaire (SSE) (Klonoff& Landrine, 1995), and the Identity Style Questionnaire (ISI) (Berzonsky, 1992). Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. Findings showed perceived gender discrimination (discriminatory events in the past year and throughout life) and confused/avoidant identity style with learned helplessness. A positive and significant relationship and normative, informational, and identity styles with helplessness. Learners had a negative and significant relationship (P < 0.05). Also, the regression results showed that discriminatory events during life, discriminatory events during the past year, information identity style, normative identity style, and avoidant/confused identity style 0.52 predict learned helplessness. Given the perceived gender discrimination and identity styles in predicting the learned helplessness learned in girls with experience of running away from home, it seems necessary to conduct workshops based on these concepts for families.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perceived Gender Discrimination, Identity Styles, Learned Helplessness, Girls, Running Home
نویسندگان مقاله
محسن رفیعی | Mohsen Rafie
M.Sc., Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
مژگان عباسی | Mozhgan Abbasi
PhD Student, General Psychology, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran.
دانشجو دکترا، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.
معصومه راوند | Masomeh Ravand
M.Sc., General Psychology, Malayer University, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ایران.
علی کشمیری | Ali Keshmiri
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5974-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات