این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۱۸۳-۱۹۸
عنوان فارسی
طراحی و اعتبارسنجی مدل شادمانی سازمانی کارکنان شرکت رجا با رویکرد نظریه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی شادمانی سازمانی کارکنان شرکت رجاء با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. پژوهش از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات بنیادی بود که با استفاده روشهای تحقیق کیفی به انجام رسید. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات 20 نفر از متخصصان حوزه رفتار سازمانی در شرکت رجاء در سال 1399 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در پژوهش حاضر برای تحلیل دادهها از نرمافزار MAX QDA به روش گرند تئوری (داده بنیاد) با کدگذاری مقولهها و تکنیک دلفی استفاده شد. تحلیل محتوایی مصاحبههای تخصصی انجام گردید و 19 شاخص شناسایی شد برای فازیسازی دیدگاه متخصصان از اعداد فازی مثلثی استفاده گردید. در غربالگری تکنیک دلفی فازی امتیازی کمتر از 7/0 کسب نگردید و در نتیجه هیچ کد محوری حذف نشد. در این پژوهش مقوله "نگرش شغلی" به عنوان مقوله محوری انتخاب شده است. به بیان بهتر سایر مقولهها حول نگرش شغلی جمع شدهاند. مصاحبه شوندگان در نقل قولهای مختلف به مفاهیمی همچون «رفتار شهروندی»، «تعهد شغلی»، «رضایت شغلی»، «تعهد سازمانی»، «درگیری شغلی»، «توانمندی روانشناختی» و «حمایت مدیریتی» اشاره داشتند. براساس نتایج این مطالعه مقولههای شناسایی شده به عنوان متغیرهای مرتبط با شادمانی سازمانی کارکنان شرکت رجاء مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شادمانیسازمانی، اعتبارسنجی، شرکت رجاء، نظریه داده بنیاد
عنوان انگلیسی
Design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with a Grounded theory approach
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this research was to design and validate the organizational happiness model of Raja's employees with the foundation data theory approach. The purpose of the research was Fundamental research that was done using qualitative research methods. In this study, in order to collect information, 20 experts in the field of organizational behavior in Raja Company in 2020 were selected by purposive sampling method. Data collection tools included semi-structured interviews. In the present study, MAX QDA software was used to analyze the data using the Grand Theory (Grounded theory) method with category coding and the Delphi technique. Content analysis of specialized interviews was performed and 19 indicators were identified. Triangular fuzzy numbers were used to fuzzy the views of experts. In fuzzy Delphi screening, the score was not less than 0.7 and as a result, no pivot code was removed. In this research, the category of "job attitude" has been selected as the central category. In other words, other categories are grouped around job attitudes. Respondents referred to concepts such as "citizenship behavior", "job commitment", "job satisfaction", "organizational commitment", "job conflict", "psychological empowerment" and "managerial support" in various quotations. Based on the results of this study, the identified categories should be considered as variables related to the organizational happiness of Raja's employees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Happiness, Validation, Raja Company, Grounded theory
نویسندگان مقاله
رحیم پرویزی اقدم | Rahim Parvizi Aghdam
Ph.D student in General Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، اورمیه، ایران.
مهین اعتمادی نیا | Mahin Etemadinia
Assistant Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
فرناز فرشباف مانی صفت | Farnaz Farshbaf Mani Sefat
Assistant Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6152-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سازمانی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات