این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۲۱۹-۲۲۸
عنوان فارسی
نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی در پیشبینی آسیبهای فضای مجازی در دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی در پیشبینی آسیبهای فضای مجازی در دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 228 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیت هگزاکو (اشتون و لی، 2000)، سنجش نگرش مذهبی (خدایاری فرد و همکاران، 1397)، هوش اخلاقی (لنیک و کیل، 2005) و آسیبهای فضای مجازی (زندوانیان و همکاران، 1392) استفاده شد. یافتهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیچ یک از مولفههای هوش اخلاقی و نگرشهای مذهبی با آسیبهای فضای مجازی ارتباط معناداری نداشتند و از بین مولفههای ابعاد شخصیتی هگزاکو فقط عامل توافق و سازگاری(192/0- =r) با آسیبهای فضای مجازی رابطه مثبت معنادار دارند(05/0P˂). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه که توافق و سازگاری میتواند به صورت معناداری تغییرات مربوط به احساس تنهایی را دانشجویان تبیین کنند(05/0P˂). همچنین این نتایج نشان داد که 12 درصد از واریانس آسیبهای فضای مجازی دانشآموزان، توسط بعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی تبیین میشود. نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می کند که بعد شخصیتی توافق و سازگاری در پیش بینی آسیب های فضای مجازی در نوجوانان لحاظ شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابعاد شخصیتی هگزاکو، نگرشهای مذهبی، هوش اخلاقی، آسیبهای فضای مجازی
عنوان انگلیسی
The role of personality Hexaco dimensions, religious attitudes and Moral Intelligenc in predicting the injures of virtual space in girls and boys in the second period of secondary education in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the role of Hexaco personality dimensions and religious attitudes and moral intelligence in predicting cyberspace injuries in female high school students in Mashhad. The statistical population of this study consisted of all female high school students in Mashhad in the academic year 2020-2021. The sample size was selected using 228 clusters random sampling method. In this study, Hexaco Personality Questionnaire (Ashton and Lee, 2000), Religious Attitude Assessment (Khodayari Fard et al., 1397), Moral Intelligence (Lenik and Kiel, 2005), and Cyberspace Injuries (Prisoners et al., 2013) were used. Findings were analyzed by Pearson correlation and stepwise multivariate regression. The results showed that none of the components of moral intelligence and religious attitudes had a significant relationship with the harms of cyberspace and among the components of Hexaco personality dimensions only the factor of agreement and compatibility (r = -0.192) with harm فضای Cyberspace has a significant positive relationship (P˂0.05). Also, the results of multiple regression analysis that agreement and adaptation can significantly explain the changes related to loneliness among students (P˂0.05). These results also showed that 12% of the variance of students' cyberspace injuries is explained by Hexaco's personality traits and religious attitudes and moral intelligence. The results of the present study suggest that the personality dimension of agreement and adaptation should be considered in predicting cyberspace injuries in adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hexaco Personality Dimensions, Religious Attitudes, Moral Intelligence, Cyberspace Injuries.
نویسندگان مقاله
سمیرا رحمانی | Samira Rahmani
M.A student of General Psychology, Institute of Higher Education of Motahar Rationalists, Mashhad, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
رضا ایل بیگی | Reza Ilbeigi
Assistant Professor, Department of Psychology, Iqbal Institute of Higher Education, Lahori, Mashhad, Iran.
استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6258-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات