این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۲۵۷-۲۶۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتاری بر بهبود علائم تکانشوری، توجه و تمرکز دانش-آموزان مبتلا به بیش فعالی- تکانشگری
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی رفتاری بر بهبود علائم تکانشوری، توجه و تمرکز دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی- تکانشگری صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی در دامنه سنی 9- 12ساله مراجعهکننده به مراکز درمانی و دانشآموزان مدارس استثنایی شهر اردبیل در نیمه دوم سال 1398 بودند. تعداد نمونه مورد پژوهش شامل 30 نفر از کودکان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و در انتظار درمان (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 9 جلسه 45-60 دقیقهای آموزش خودتنظیمی رفتاری دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس خودبازداری (SRS) (وینبرگر و شوارتز، 1990)، آزمون مربعهای دنبالهدار تولز- پیرون (TPT) (1986) و آزمون توجه (TAD2) (1970) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) با نرمافزارآماری SPSS22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد آموزش خودتنظیمی رفتاری تأثیر معناداری بر کاهش علائم تکانشوری (862/157F= ؛ 0.01P<) و بهبود توجه (57/38F= ؛ 0.01P<) و تمرکز (123/20F= ؛ 0.01P<) داشت. نتایج به دست آمده نشانگر قابلیت علمی مناسب مداخله آموزشی خودتنظیمی بر بهبود علائم تکانشوری، توجه و تمرکز دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی- تکانشگری بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش خودتنظیمی رفتاری، تکانشوری، توجه، تمرکز، بیشفعالی- تکانشگر
عنوان انگلیسی
The effectiveness of behavioral self-regulation training on improving impulsivity symptoms, attention and concentration of students with hyperactivity-impulsivity
چکیده انگلیسی مقاله
This study was conducted to evaluate the effectiveness of behavioral self-regulation training on improving impulsivity symptoms, attention, and concentration of students with hyperactivity-impulsivity. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included all children with ADHD in the age range of 9-12 years who were referred to medical centers and students of special schools in Ardabil in the second half of 2020. The number of samples included 30 children in the community who were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental (n=15) and control (n =15) groups. The experimental group received 9 sessions of 45-60 minutes of behavioral self-regulation training. In order to collect data, the Self-restraint scale (SRS) (Weinberger and Schwartz, 1990), Toulouse piéron test (TPT) (1986), and Test of Attention (TAD2) (1970) were used. Data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANCOVA) with SPSS22 software. Results showed that behavioral self-regulation training had a significant effect on a decrease in impulsivity symptoms (F= 157.862; P< 0.01) and improved attention (F= 38.57; P< 0.01) and concentration (F =123/203; P< 0.01). The results showed the appropriate scientific capability of self-regulatory educational intervention on improving impulsivity symptoms, attention, and concentration of students with impulsivity-impulsivity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
behavioral self-regulation training, impulsivity, attention, concentration hyperactivity-impulsivity
نویسندگان مقاله
سجاد قبادزاده | Sajjad Ghoubadzadeh
Ph.D Student Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضا پاشا | Reza Pasha
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سعید بختیارپور | Saeeid Bakhtiarpoor
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضوان همائی | Rezvan Homaei
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6296-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات