این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۱، صفحات ۲۶۹-۲۷۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان آگاهی واج‌شناختی و نگرش به خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش روش فنوگرافیکس بر آگاهی واج‌شناختی و نگرش به خواندن در دانش‌آ‌ّموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه  دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه­های آگاهی واج‌شناختی دستجردی و سلیمانی (PAT) (1389) و نگرش به خواندن مک‌کنا و کی‌یر (ATQ)(1990) بود. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش فنوگرافیکس باعث افزایش آگاهی واج‌شناختی و بهبود نگرش به خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). بنابراین می‌توان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارت‌های اصلی است، شناسایی دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر دوره‌ ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فنوگرافیکس، آگاهی واج‌شناختی، نگرش به خواندن، مشکلات خواندن

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Phono- graphix Method on the Level Method on the Level of Phonological Awareness and Attitude Reading of Students with Reading Difficulties
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to investigate The effectiveness of teaching phenographix method on the level of phonological awareness and attitude to the reading of students with reading difficulties. The study was a quasi-experimental pretest-posttest with the control group. The statistical population includes all students (boys and girls) with reading difficulties, fourth and fifth grades of an elementary school in Aligudarz, who are studying in the academic year 2019-2020, Targeted sampling method of which 30 students (15 in the experimental group and 15 in the control group was selected as the sample size and randomly. Research tools included  Dastjerdi and Soleimani Phonological Awareness Test (PAT) (1389) and McKenna & Kear (ATQ) (1990) attitudes to reading. Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. research results show that teaching phenographix techniques increased phonological awareness and improved attitude to reading in students with reading difficulties (p<0/001). Therefore, it can be said that reading is one of the main skills identifying lower elementary students with reading difficulties is essential to solving their problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phono-graphix, phonological awareness, attitude to reading, Reading Difficulties.

نویسندگان مقاله حمیده اداوی | Hamideh Adavi
PhD of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, Lorestan, Iran.
دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‎‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

عزت‌اله قدم‌پور | Ezatollah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

محمد عباسی | Mohammad Abasi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6383-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات