این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۷-۴۰
عنوان فارسی
رابطه ی آمادگی بی حوصلگی با میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان سمنان: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه با آمادگی بیحوصلگی و میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل 3952 دانشآموز متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهرستان سمنان و نمونه پژهش شامل400 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی فردریکز؛ بلومنفلد و پریس (2004) (SES)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) (EPT) و آمادگی بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) (BSBS) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی روابط ساختاری استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که درگیری تحصیلی بهطور معناداری ارتباط بین آمادگی بیحوصلگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه را میانجیگری میکند. بر این اساس، میتوان بیان کرد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان سمنان به میزان (597/0) (01/0p<) توسط درگیری تحصیلی و (118/0- به طور مستقیم (05/0p<) و 102/0- به طور غیر مستقیم (05/0p<)) بهوسیلهی آمادگی بیحوصلگی قابل پیشبینی خواهد بود. از این رو، لازم است روانشناسان و متخصصان فعال در حوزهی آموزش و پرورش تدابیری را جهت افزایش درگیری تحصیلی و کاهش آمادگی بیحوصلگی در دانشآموزان اتخاذ نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی بیحوصلگی، درگیری تحصیلی، عملکرد تحصیلی.
عنوان انگلیسی
Relationship between boredom preparation and the level of academic performance of high school students in Semnan: The mediating role of educational engagement
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the mediating role of educational engagement in relation to boredom preparation and academic performance of high school students in Semnan. the present study is descriptive - correlation with the method of Structural equation modeling. The statistical population of the study included 3952 high school students in the academic year of 2018-19 in Semnan city and the research sample consisted of 400 students who were selected by cluster sampling method. To collect data from The Frederick, Blumenfeld & Press (2004) (SES) educational engagement Questionnaire, Pham & Taylor academic performance Questionnaire (1999) (EPT), and Farmer and Sandberg (1986) (BPS) Boredom preparation Questionnaire were used. Pearson correlation and structural relationship modeling methods were used to analyze the data. The results of this study showed that educational engagement significantly mediates the relationship between boredom preparation and the academic performance of high school students. Based on this, it can be stated that the academic performance of high school students in Semnan city by educational engagement(at the rate of 0.597) (p< 0/01) and by boredom preparation (-0.118 directly (p< 0/05) and -0/102 indirectly (p< 0/05)) will be predictable. Therefore, it is necessary for psychologists and education specialists to take measures to increase educational engagement and reduce boredom preparation in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
boredom preparation, educational engagement, academic performance.
نویسندگان مقاله
محدثه صفاریه | Mohaddeseh Saffarieh
Master Of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2000-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات