این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۴۱-۵۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله بازی درمانی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری(CBPT) برآلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی درکودکان با اختلال ناتوانی یادگیری خاص(شدید)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری خاص(شدید) بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان مراکز ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر کرمانشاه تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آلکسیتایمیا تورنتو- FTAS-20(1392) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی-  SBI(2005) و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات- CLDQ (1390) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل کوواریانس چند متغیره بود. یافته­ها نشان داد که برنامه بازی درمانی شناختی- رفتاری موجب کاهش آلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی در سطح (001/0 p<) در این کودکان شده است. در نتیجه یافته ها نشان داد که بازی درمانی می تواند به عنوان روشی مناسب در کاهش مشکلات الکسیتایمیا و زیر مولفه های آن و فرسودگی تحصیلی کودکان به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی، آلکسیتایمیا، فرسودگی تحصیلی، ناتوانی یادگیری.

عنوان انگلیسی The intervention effect of cognitive-behavioral play theory (CBPT) on alexithymia and Academic burnout in children with special learning disabilities(severe)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to investigate evaluate cognitive-behavioral play therapy on alexithymia and reduce academic burnout in students with special learning disabilities (severe). In terms of purpose, the present study is a part of basic research and in terms of method, it is a quasi-experimental study with a pre- post-test and group waiting for treatment. The study community included all primary students with special learning disabilities disorder in Kermanshah city, from which 30 people were available selected as a sample. Research questionnaires included: Toronto Mood Inventory Questionnaire FTAS-20 (2013) School– Burnout Inventory SBI (2005) and Colorado Learning Difficulties Questionnaire CLDQ (2011). Path analysis was used for multivariate covariance analysis of the data. Findings showed that cognitive-behavioral play therapy reduced emotional problems and alexithymia and burnout in these children (p< 0.001). As a result, the findings showed that play therapy can be used as a suitable way to reduce emotional, alexithymia and its components and academic burnout problems in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play Therapy, Alexithymia, Academic burnout , Special learning disability

نویسندگان مقاله جهانگیر کرمی | Jahangir Karami
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Psychology, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

سمیه لرستانی | Somayeh Lorestani
M.A Student. Psychology, Faculty Of Psychology, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
دانشجوی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3038-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات