این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۹-۱۱۸

عنوان فارسی نقش معلمان در سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان در دوره شیوع ویروس کرونا: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناسایی  نقش معلمان در سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان در دوره شیوع ویروس کرونا، به انجام رسید. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناختی توصیفی انجام­شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، 11 نفر از دانش­آموزان پسر مقطع ابتدایی (پایه پنجم) منطقه 18 شهر تهران در سه ماه پاییز 1399 بودند. شرکت‌کنندگان براساس معیارهای ورود با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و نمونه‌گیری تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تحلیل داده­ها از روش کُلایزی استفاده شد. یافته­های حاصل  از تحلیل داده­ها، منجر به استخراج سه مضمون اصلی شد که شامل مضامین زیر بودند: حمایت آموزشی، حمایت رفتاری و حمایت روانی. نتایج این پژوهش، حاکی از اهمیت نقش معلم در سازگاری تحصیلی دانش آموزان در دوران بیماری‌های همه‌گیر از جمله کووید-19 است؛ معلمان و سایر کادر آموزشی می توانند از یافته­های این پژوهش برای اعمال روش­هایی برای سازگاری بهتر دانش آموزان بهره گیری نمایند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازگاری تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی، ویروس کرونا، پدیدار شناسی.

عنوان انگلیسی The role of teachers in students' academic adjustment during the coronavirus outbreak: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to identify the role of teachers in students' academic adjustment during coronavirus outbreaks. The present study was conducted qualitatively and with a descriptive phenomenological method. Participants in this study were 11 male elementary school students (fifth grade) in the 18th district of Tehran in autumn 2020. Participants were selected based on inclusion criteria using the purposive sampling method and sampling was continued until data saturation.  The data collection tool in this study was a semi-structured interview and the Colaizzi's method was used to analyze the data. Findings from data analysis led to the extraction of three main themes, which included the following themes: educational support, behavioral support, and psychological support. The results of this study indicate the importance of the teacher's role in students' academic adjustment during epidemics, including Covid-19; Teachers and other teaching staff can use the findings of this study to apply methods for better student adaptation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic adjustment, Elementary Students, coronavirus, Phenomenology

نویسندگان مقاله مجتبی حقانی ‌زمیدانی | Mojtaba haghani
PhD Student, Counseling,Faculty of Psychology and Educational Sciences, AllamehTabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

زهرا حیدری‌لاکه | Zahra Heydari Lakeh
M.A. Family Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4740-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات