این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۳۳-۱۴۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش روش مونتهسوری بر تواناییهای دیداری - حرکتی دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری غیرکلامی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش روش مونتهسوری بر تواناییهای دیداری - حرکتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی بود. برای انجام پژوهش، تعداد 4 نفر از دانشآموزان پسر اول ابتدایی، مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی که در دبستان نبیاکرم (ص) شهرستان بناب، در سال تحصیلی 1399- 1398 تحصیل میکردند، براساس آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت انتخاب شدند. در این پژوهش که از نوع طرح تکآزمودنی با چند خط پایه (ABA) بود، ابتدا هر کدام از آزمودنیها با توجه به ملاکهای اختلال یادگیری غیرکلامی، به طور دقیق مورد مشاهده قرار گرفتند و تواناییهای دیداری حرکتی آنها اندازهگیری و ثبت گردید. سپس در مرحله مداخله، هر آزمودنی طی 10 جلسه 45 دقیقهای به صورت جداگانه، آموزشهای روش مونتهسوری را دریافت کردند. عملکرد آزمودنیها، در جلسات مرحله پیگیری نیز مورد مشاهده قرار گرفت. در نهایت دادههای جمعآوری شده، از طریق روش تحلیل دیداری نمودارها، روش درصد دادههای ناهمپوش (PAND)، محاسبه اندازهاثر و درصد بهبودی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشاندهنده تاثیر آموزش روش مونتهسوری در افزایش تواناییهای دیداری حرکتی هر چهار آزمودنی بود. در نتیجه میتوان از آموزش روش مونتهسوری به عنوان بخشی از برنامههای توانمندسازی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال یادگیری غیرکلامی، توانایی دیداری - حرکتی، روش مونتهسوری
عنوان انگلیسی
The effectiveness of montessori method education on visual-motor abilities of students with nonverbal learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of Montessori method education on the visual-motor abilities of students with nonverbal learning disorders. For the purpose of this study, 4 first grade male students with nonverbal learning disabilities who were studying at Nabi Akram primary school in Bonab, during the academic year of 2019-2020, were selected based on the bender visual - motor gestalt test. In this research, which is a single-subject design with multi-baselines (ABA), each participant was first carefully observed according to the criteria of nonverbal learning disability and their visual-motor cognitive abilities accurately measured and recorded. Then, during the intervention phase, each participant received the Montessori method education during the 10 sessions for 45 minutes separately. The performance of the participants is also observed in the follow-up sessions. Finally, the data was analyzed by analyzing the visual diagrams, percentage of all non-overlapping data (PAND), calculating the effect size index and recovery percentage. The results of the research showed that the Montessori method education increased the visual-motor abilities of all four participants. As a result, Montessori education can be used as part of empowerment programs for students with nonverbal learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
nonverbal learning disorder, visual-motor ability, Montessori method
نویسندگان مقاله
سعید آرمون | Saeed Armun
Ph.D. student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران.
علی قره داغی | Ali Gharadaghi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
شهرام واحدی | Shahram Vahedi
Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan, Iran.
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5501-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات