این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۶۱-۱۷۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی بازی درمانی فلورتایم و درمان نوروفیدبک همراه با تمرین‌های شناختی رایانه ای بر تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی درمانی فلورتایم و درمان نوروفیدبک همراه با تمرین‌های شناختی رایانه ای بر تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه در انتظار درمان است. جامعه آماری شامل کودکان 8 تا 11 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی شهرستان نیشابور بود. حجم نمونه 45 نفر بود که به روش دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش اول و دوم و در انتظار درمان قرار گرفتند. والدین کودکان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس تکانشگری(IS) هیرسچفیلد و همکاران (1965) پاسخ دادند گروه آزمایش اول تحت مداخله بازی درمانی فلورتایم در 12 جلسه و گروه آزمایش دوم تحت مداخله درمانی درمان نوروفیدبک در30 جلسه قرار گرفتند. داده‌ها به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد هر دو روش بازی درمانی فلورتایم و درمان نوروفیدبک بر تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی اثربخش است (05/0>p). همین طور درمان نوروفیدبک بر تکانشگری نسبت به بین بازی درمانی فلورتایم اثربخشی بیشتری داشته است (05/0>p). بنابراین بازی درمانی فلورتایم و درمان نوروفیدبک همراه با تمرین‌های شناختی رایانه­ای کودکان می‌تواند به کاهش تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی فلورتایم، تکانشگری، نوروفیدبک، تمرین‌های شناختی رایانه ای، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی

عنوان انگلیسی Comparison of The effectiveness of Fluorotime play Therapy and Neurofeedback Therapy with computer cognitive Exercises on impulsivity in Children with Attention deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare the effectiveness of fluoro time play therapy and neurofeedback therapy along with computer cognitive exercises on impulsivity in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. The present study is quasi-experimental with a pretest-posttest design with a group awaiting treatment. The statistical population included children aged 8 to 11 years with attention-deficit / hyperactivity disorder in Neishabour. The sample size was 45 people who were selected by voluntary sampling method and were randomly divided into three groups of first and second experiment and control. parents answered the Hirschfield et al. (1965) Impulsivity Scale (IS) in the pre-test and post-test. the first experimental group underwent fluoro time play therapy intervention in 12 sessions and the second experimental group underwent neurofeedback therapy intervention in 30 sessions. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that Fluorithime therapy and neurofeedback therapy are effective on impulsivity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (p < 0.05). also, the results showed There was a difference between the effectiveness of fluoro time play therapy and neurofeedback therapy on impulsivity in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder (p < 0.05). Therefore fluoro time play therapy and neurofeedback therapy along with computer cognitive exercises can help reduce the impulsivity of children with attention-deficit/ hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fluortime play therapy, impulsivity, neurofeedback, computer cognitive exercises, attention deficit / hyperactivity disorder

نویسندگان مقاله مریم امامیان | Maryam Emamiyan
M.A. of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
کارشناسی ارشد روان­ شناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

محبوبه طاهر | Mahboobe Taher
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
استادیار، گروه روان­ شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5808-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات