این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۱۸۳-۱۹۶
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیبرسان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای رفتارهای خودآسیبرسان بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعۀ پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر که در سال تحصیلی 99-98 در مدارس دولتی منطقه 1 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند، که از میان آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در سه گروه مساوی (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2006) بود که در سه مرحله قبل، بعد و 2 ماه پس از جلسات اجرا شد. مداخلات درمانی برای گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه برگزار شد، گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که هر دو روش مداخله بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و مؤلفههای آن مؤثر بوده و میزان اثربخشی در طی زمان دارای ماندگاری اثر است (01/0P<). همچنین نتایج آزمون t نشان داد بین میزان اثربخشی دو روش بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دارای رفتارهای خودآسیبرسان تفاوت معناداری وجود ندارد، اما اثربخشی ذهنآگاهی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی بیشتر است (0001/0=P).
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم شناختی هیجان، رفتارهای خودآسیبرسان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ذهنآگاهی، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
A comparative study on the effectiveness of Acceptance and Commitment therapy and mindfulness therapy on cognitive emotion regulation of female adolescents with self-harming behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to compare the effects of acceptance and commitment therapy and mindfulness therapy on the cognitive emotion regulation of female adolescents with self-harming behaviors. The present study is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The study population consisted of all female students studying in the first secondary schools of District 1 of public schools in Tehran in the academic year of 2020-2021. Among them, 60 people were selected using the cluster stage sampling method and were randomly assigned to three equal groups (20 people in each group). The research instrument included the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) (Garnowski et al., 2006) which was performed in three stages before, after, and 2 months after the completion of sessions. Therapeutic interventions for experimental groups were held in 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. The results obtained from multivariate analysis of covariance showed that both intervention methods are effective in improving cognitive emotion regulation and its components and their effect lasted over time (P< 0.01). Also, the results of the t-test showed that there is no significant difference between the effects of the two methods on cognitive emotion regulation of students with self-harming behaviors, but the effectiveness of mindfulness on cognitive positive and negative emotion regulation strategies was higher.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cognitive emotion regulation, self-harming behaviors, Acceptance and Commitment therapy, mindfulness, adolescents.
نویسندگان مقاله
مریم کمراتی | Maryam Komarati
Ph.D Student. Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University Of Arak, Arak, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
فیروزه زنگنه مطلق | Firoozeh Zangeneh Motlagh
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University Of Arak, Arak, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
ذبیح پیرانی | Zabih Pirani
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University Of Arak, Arak, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5959-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات