این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۲۱-۲۳۰
عنوان فارسی
نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی کارگروهی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی کارگروهی صورت گرفت. تعداد 91 مهماندار و 34 خلبان (49 زن، 76 مرد) در این پژوهش شرکت داشتند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس هوش هیجانیEIS (1997)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانCERQ (2006) و مقیاس بازدهی کارگروهیHPTS (2007) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی با بازدهی کارگروهی رابطه مثبت معناداری دارد (P< 0.05). هوش هیجانی با راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار داشت (P< 0.05). راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان نیز با بازدهی کارگروهی به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار داشتند (P< 0.05). تحلیل آماری دادهها نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی کارگروهی نقش واسطهای دارند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی بالا در افراد یک گروه کاری منجر به استفاده از راهبردهای انطباقیتر تنظیم شناختی هیجان میشود و نهایتاً بازدهی کار گروهی را افزایش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، هوش هیجانی، بازدهی کار گروهی
عنوان انگلیسی
The mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between emotional intelligence and teamwork performance
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between emotional intelligence and teamwork performance. A total of 91 flight attendants and 34 pilots (49 women, 76 men) participated in this study. All participants were asked to complete Emotional Intelligence Scale (1997), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2006), and High-Performance Teamwork Scale (2007). For analyzing the data, Pearson correlation coefficient and analysis path are used. The results showed a significant positive relationship between emotional intelligence and teamwork performance (P< 0.05). There were significantly positive and negative relationships between emotional intelligence and adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies (P< 0.05). Adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation were also significantly associated with teamwork performance (P< 0.05). The Pathway analysis showed that cognitive emotion regulation strategies have a mediator role in the relationship between emotional intelligence and teamwork performance. Based on the present study results, it can be concluded that high emotional intelligence in individuals in teamwork leads to the use of more adaptive cognitive-emotional regulation and ultimately increases team performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotion regulation, emotional intelligence, teamwork performance
نویسندگان مقاله
محمدعلی بشارت | Mohammadali Besharat
Professor, Department Of Psycholohy, Faculty Of Psychology And Education, University Of Tehran, Tehran, Iran.
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نگین افخم | Negin Afkham
M.A in General Psyhology. Department Of Psychology, Faculty Of Psychology And Education, University Of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5988-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات