این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۵۱-۲۶۰
عنوان فارسی
گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر: نقش پیش بین راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بین فردی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 150 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس به روش اینترنتی، از طریق شبکههای مجازی (تلگرام، واتساپ و شاد) در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای خطرپذیری (زادهمحمدی و همکاران، 1390)، تنظیم شناختی هیجان (حسنی، 1389) و تحریف شناختی بینفردی (همامسی و همکاران، 2004) پاسخ دادند؛ دادههای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی با گرایش به رفتار پرخطر رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0>P). راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بینفردی 50% واریانس گرایش به رفتار پرخطر را تبیین میکنند. بنابراین از یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نقص شناختی و هیجانی میتواند نقش مهمی در رفتارهای پرخطر داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای پرخطر، راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان، تحریف شناختی بینفردی، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
Tendency to high-risk behaviors in male adolescents: The role of predictors of maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and interpersonal cognitive distortion
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was performed to investigate the role of maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and interpersonal cognitive distortion in predicting the tendency to high-risk behaviors in male adolescents. The research method was descriptive-correlational and the statistical population included all male students of the secondary high schools in Rasht during the academic year 2020-2021. 150 students were selected via convenient sampling method and participated in the research online through social media (Telegram, WhatsApp, and Shad), and responded to risk questionnaires (ZadehMohammadi et al., 2011), cognitive emotion regulation (Hasani, 2010). And interpersonal cognitive distortion (Hamamci et al., 2004); Research data were analyzed by Pearson correlation test and multiple regression analysis. The results showed that maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and interpersonal cognitive distortion have a positive and significant relationship with the tendency to high-risk behavior (P < 0.01). The maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and interpersonal cognitive distortion explain 50% of the variance in the tendency to high-risk behavior. Therefore, it can be concluded from the research findings that cognitive and emotional deficits can play an important role in high-risk behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
High-risk behaviors, maladaptive strategies cognitive emotion regulation, interpersonal cognitive distortion, adolescents.
نویسندگان مقاله
علی کرمانی | Ali Kermani
Master of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
شقایق رحیمی | Shaghayegh Rahimi
Master of Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسین فنودی | Hosein Fanoodi
Master of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Distinguished Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
استاد ممتاز روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6020-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات