این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۶۱-۲۷۴

عنوان فارسی نقش واسطه‌ای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین راهبردهای مقابله‌ای و رفتارهای پرخطر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین راهبردهای مقابله‌ای و رفتارهای پرخطر بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از بین آنها250  نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه‌های رفتارهای پرخطر (احمدپور ترکمان، 1390)، راهبردهای مقابله­ای (WCQ) (لازاروس و فولکمن، 1984) و مقیاس دﺷﻮاری ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎنی (DERS) (گرتز و رومر، 2004) بود. یافته­های به دست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار 25 SPSSو 3SmartPLS نشان داد که راهبردهای مقابله‌ای بصورت مستقیم و به شکل منفی پیش‌بینی کننده رفتارهای پرخطر (01/0 P<) و به شکل مثبت پیش‌بینی کننده دشواری در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان است (05/0 P<). اما نقش مستقیم دشواری در تنظیم هیجان و نقش واسطه‌ای آن در رابطه‌ راهبردهای مقابله‌ای با رفتارهای پر خطر معنادار نیست. با توجه به نقش معنادار راهبردهای مقابله‌ای بر دشواری در تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر، معلمان و مشاوران می‌توانند با بررسی راهبردهای مقابله‌ای در جهت بهبود تنظیم هیجان و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان اقدام کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دشواری در تنظیم هیجان ، رفتارهای پرخطر ، راهبردهای مقابله‌ای

عنوان انگلیسی The mediating role of difficulty in emotion regulation in the relationship between high-risk behaviors and coping strategies
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to evaluate the mediating role of difficulty in emotion regulation in the relationship between coping strategies and high-risk behaviors. The method of research was correlational. The study population consisted of all second-grade high school students who were studying in public schools in Tehran in the academic year of 2020-2021. Among them, 250 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling. The instruments of this study included the High-Risk Behavior Questionnaire (Ahmadpour Turkman, 2011), Coping Strategies Questionnaire (WCQ) (Lazarus and Folkman, 1984), and the Difficulty in Emotion Regulation Scale (Gertz and Romer, 2004). Findings obtained from assessing the proposed model by structural equation method using SPSS25 and Smart PLS3 software showed that coping strategies directly and negatively predict high-risk behaviors (P< 0.01) and positively predict difficulty in cognitive regulation of emotion in adolescents (P< 0.05). However, the direct role of difficulty in regulating emotion and its mediating role in the relationship between coping strategies and high-risk behaviors is not significant. Given the significant role of coping strategies on the difficulty in cognitive regulation of emotion and high-risk behaviors, teachers and counselors can improve emotion regulation and reduce adolescents' high-risk behaviors by examining the coping strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله difficulty in emotion regulation, high-risk behaviors, coping strategies

نویسندگان مقاله عصمت خطیب | Esmat Khatib
Ph.D Student. Department Of Psychology, Faculty Of Education and Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

ذبیح پیرانی | Zabih Pirani
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

داوود تقوایی | Davood Taghvaei
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6060-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات