این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱۰، صفحات ۲۸۷-۲۹۷
عنوان فارسی
تاثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دوره اول متوسطه شهر بابل
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دوره اول متوسطه شهر بابل بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر اول متوسطه مدرسه پوراصغر شهر بابل در سال تحصیلی 00-1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 60 نفر (30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر درگروه گواه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش به منظور جمع آوری دادهها مربوط به هر یک از متغیرها، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (A.T.M) (1970)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی (A.P.Q) (سواری، 2011)، مقیاس سرزندگی تحصیلی (A.V.Q) (دهقانیزاده و چاری، 1391) و در جهت برگزاری جلسات یادگیری مشارکتی از روش جیگساو استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله برنامهی «یادگیری مشارکتی» در افزایش انگیزه تحصیلی (001/0=p ، 05/54= (58 / 1)F)، کاهش اهمالکاری تحصیلی (001/0=p ، 41/35= (38 / 1)F) و افزایش سرزندگی تحصیلی (001/0=p ، 88/41= (38 / 1)F) تأثیرگذار بوده است. براساس نتایج حاصل میتوان بیان نمود که مدارس با به کارگیری فرایند یادگیری مشارکتی میتوانند زمینه لازم جهت افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را فراهم نموده و همچنین اهمالکاری تحصیلی آنان را کاهش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری مشارکتی، انگیزه تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی
عنوان انگلیسی
The effect of participatory learning on academic motivation, procrastination and academic vitality of high school students in Babol
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the effectiveness of participatory learning on academic motivation, procrastination, and academic vitality of high school students in Babol. The method of the present study is quasi-experimental with a pre-test-post-test and control group and the research population consisted of all first-grade male students of Pourasghar High School in Babol in the academic year 1399-00, From which 60 people (30 people in the experimental group and 30 people in the control group) were selected as a sample. Research tools for collecting data related to each of the variables, Hermans Progress Motivation Questionnaire (A.T.M) (1970), Academic Procrastination Scale (A.P.Q) (Savari, 2011), Academic Vitality Scale (A.V.Q) (Dehghani Zadeh and Chari, 2012), and in the direction Jigsaw method was used to hold participatory learning sessions. The results of analysis of covariance showed that the intervention of the "participatory learning" program in increasing academic motivation (p = 0.001, F = 54.05 (1.58)), reducing academic procrastination (p = 0.001, F=35.41 (1.38) and increase in academic vitality (p = 0.001, F = 41.88 (1.38)). Based on the results, it can be stated that schools by using the participatory learning process can provide the necessary ground to increase the motivation of students' academic achievement and academic vitality, as well as reduce their academic procrastination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Collaborative learning, academic motivation, academic procrastination, academic vitality
نویسندگان مقاله
شیوا حسنعلیزاده روشن | Shiva Hassanalizadehroashan
M.Sc., General Psychology, Payame Noor Amol University, Mazandaran, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور آمل، مازندران، ایران.
فرانک علاف اصغری | Faranak Alaf Asghari
M.Sc. Student, Clinical Psychology, Islamic Azad University, Qeshm Branch, Qeshm, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران.
رجب علی محمدزاده ادملائی | Rajab ali Mohamadzadeh admalaii
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.
عباس نجفی پور تابستانق | Abbas Najafipoor tabestanagh
M.Sc., General Psychology, Zanjan University, Zanjan, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
وحید صوابی نیری | Vahid Savabi niri
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6214-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات