این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۹، صفحات ۴۵-۵۶
عنوان فارسی
اثربخشی روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور بر تاب آوری دختران با خودآسیب زنی بدون قصد خودکشی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روایتدرمانی با تاکید بر لحظات نوآور بر تابآوری در دختران نوجوان دچار خودآسیبزنی بدون قصد خودکشی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر دچار خودآسیبزنی بدون قصد خودکشی در دورۀ متوسطۀ مدارس شهرستان بناب در سال تحصیلی 99-98 بود. به این منظور پس از اجرای پرسشنامۀ خودآسیبزنی عمدی گراتز (DSHI)، (2001) و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (CD-RISC)، (2003)، 30 نفر از دانشآموزان دارای سابقۀ رفتارهای خودآسیبزنی با تابآوری پایین، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسۀ روایت درمانی با اقتباس از برنامۀ وایت و اپستون (1990) قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام مداخله و نیز یک ماه بعد از آن، پسآزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. با توجه به ماهیت پژوهش، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری یکراهه (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور، بر افزایش تابآوری تاثیر معنادار و مثبت داشت (01/0> p). با توجه به یافته پژوهش حاضر، میتوان گفت روایت درمانی با تاکید بر لحظات نوآور، روش مداخلهای مناسبی برای افزایش تابآوری در دختران با خودآسیبزنی بدون قصد خودکشی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایت درمانی، لحظات نوآور، تابآوری، خود آسیبزنی بدون قصد خودکشی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of the narrative therapy emphasizing on innovative moments on resilience in girls with non-suicidal self-harm
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of narrative therapy with emphasis on innovative moments on resilience in adolescent girls with non-suicidal self-harm. This research is a quasi-experimental type and a post-test pre-test design with an experimental and control group. The statistical population included all female students with non-suicidal self-harm in the secondary schools of Bonab city in the academic year of 2019-20. For this purpose, after administering Gratz's (2001) intentional self-harm questionnaire (DSHI), and Connor-Davidson's (2003) resilience scale (CD-RISC) 30 students with a history of self-harming behaviors and low resilience were selected with a Purposeful sampling method and randomly assigned into two groups. (Experiment and Control). The experimental group was exposed to 10 sessions of narrative therapy based on the White and Epston (1990) program, and the control group did not receive any intervention. After the intervention and one month later, a post-test was performed for both groups. Due to the nature of the research, the data were analyzed using a one-way analysis of covariance (ANCOVA). Findings showed that narrative therapy with emphasis on innovative moments had a significant and positive effect on increasing resilience (p < 0.01). According to the findings of the present study, it can be said that narrative therapy with emphasis on innovative moments, is a suitable intervention method to increase resilience in girls with self-harm without suicidal ideation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Narrative therapy, innovative moments, resilience, non-suicidal self-harm
نویسندگان مقاله
امین تقی پور | Amin Taghipour
Ph.D Student. Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسین قمری گیوی | Hossein Ghamarikivi
Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی شیخ الاسلامی | Ali Sheykholeslami
Associate Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی رضایی شریف | Ali Rezaeisharif
Associate Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2431-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات