این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۹، صفحات ۱۲۵-۱۳۶
عنوان فارسی
پیشبینی بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه براساس میزان کمالطلبی و امید به زندگی آنان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه براساس میزان کمالطلبی و امید به زندگی آنان در شهرستان بناب انجام یافته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را مادران کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه تشکیل میدادند و نمونه پژوهش شامل 80 نفر از مادران بودند که به وسیله روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر(SHQ)، مقیاس چند بعدی کمالطلبی (MPS) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWBS) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، امید به زندگی رابطه مستقیم و معناداری با بهزیستی روانشناختی و کمالطلبیخودمدار، رابطه معکوس معناداری با بهزیستی روانشناختی دارند (01/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که کمالطلبیخودمدار و امید به زندگی 44٪ واریانس مربوط به بهزیستی روانشناختی را تبیین میکنند. یافتههای پژوهش حاضر میتوانند، راهگشای تحقیقات بیشتر، در خصوص بررسی نقش سازههای شخصیتی و روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان دارای نیازهای ویژه در آینده باشند. 1. Snyder's Hope Questionnaire 2. Frost Multidimensional Perfectionism Scale 3. Ryff 's psychological well-being
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالیادگیریویژه، امید به زندگی، بهزیستی روانشناختی، کمالطلبی
عنوان انگلیسی
Predicting the psychological well-being of mothers of children with special learning disabilities based on their level of perfectionism and life hope
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to predict the psychological well-being of mothers of children with special learning disabilities based on their perfectionism and life hope in Bonab. The present study was a correlational study. The statistical population of the present study consisted of mothers of children with special learning disabilities and the research sample consisted of 80 mothers who were selected by convenience sampling. Snyder's Hope Questionnaire (SHQ), Multidimensional Perfectionism Scale (MPS), and Reef Psychological Well-Being Scale (RPWBS) were used to collect data. For data analysis, correlation coefficient significance test and stepwise regression analysis were used. The results indicate that life hope has a direct and significant relationship with psychological well-being and self-centered perfectionism, has a significant inverse relationship with psychological well-being (P< 0.01). The results of linear regression analysis also showed that self-centered perfectionism and life hope are 44% of the variance related to psychological well-being. The findings of the present study can pave the way for further research on the role of personality and psychological structures on the psychological well-being of mothers of children with special needs in the future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Specific learning disability, life Hope, Psychological well-being, Perfectionism
نویسندگان مقاله
نرگس پورطالب | Narges Pourtaleb
Ph.D. in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
سکینه پورطالب | Sakine Pourtaleb
M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سعید آرمون | Saeed Armun
.Ph.D. student in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5501-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات