این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۹، صفحات ۱۳۷-۱۴۸
عنوان فارسی
تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران دوره دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر ارضای نیازهای اساسی و سطح پرخاشگری دختران مقطع متوسطه دوم شهر همدان بود. روش پژوهش آزمایشی و در قالب یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه موردنظر در این پژوهش کلیهی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1396-97مشغول به تحصیل بودند، نمونه موردنظر شامل 30 دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. و در پایان با روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری(1992)(BPQA) پرسشنامه 70 سؤالی نیازهای اساسی گلاسر(NDI) استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرمافزار 25SPSS_ استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب بر کاهش پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت و خلأ ارضای نیاز به بقا،قدرت،عشق،تفریح ،آزادی دانشآموزان مؤثر است (05/0>p). در این پژوهش بیشترین میزان اثربخشی برای خلأ ارضا نیاز به آزادی و کمترین اثربخشی برا خلأ ارضا نیاز به عشق و تعلق بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تئوری انتخاب به دانشآموزان دختر میتواند روش مفید و کارآمدی در جهت کاهش ابعاد پرخاشگری و خلأ ارضای نیازها در آنها باشد. از این اطلاعات میتوان در راستای برنامهریزی درمانی و مداخلات بالینی بهمنظور کاهش پرخاشگری دانشآموزان دختر دوره متوسطه استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تئوری انتخاب-ارضای نیازهای اساسی- ابعاد پرخاشگری
عنوان انگلیسی
The effect of teaching choice theory on the basic needs satisfaction and level of aggression among high school girls.
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to study the effectiveness of teaching choice theory on the basic needs satisfaction and level of violence among high school girls in Hamadan.The research method was-experiment in the form of a pre-test, post-test design. The study participants in this study are all female students of the second grade of high school in Hamadan, who was studying in the academic year 1396-97. The model includes 30 female students of the first and second grades of high school who were nominated by a random multi-cluster sampling method. Finally, by simple random sampling method, they were allocated into experiment and control groups. For data gathering, the Bass and Perry Aggression Questionnaire (1992) and 70-item Glasser Basic Needs Questionnaire were used. To analyze the data, multivariate analysis of covariance test with SPSS_25 software was used. The results show that the teaching choice theory is effective in reducing physical aggression, verbal aggression, anger and hate, and absence of satisfaction of the need for existence, power, love, fun, freedom of students (p < 0.05).In this study, the highest effectiveness is the satisfaction of the absence of need for freedom and the least effectiveness is the satisfaction of the absence of need for love and belonging. Thus, it can be concluded that teaching choice theory to female students can be a useful and effective method to reduce the scopes of aggression and the lack of satisfaction with their needs. This data can be used in the direction of treatment arrangement and scientific interventions to decrease aggression in female high school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
choice theory, sustaining the basic needs, equal of violence
نویسندگان مقاله
مریم موحدی راد | Maryam Movahedirad
Master of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
محمد اسماعیل ابراهیمی | Mohammad Ismail Ebrahimi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی،همدان، ایران.
علی صاحبی | Ali Sahebi
PhD in Clinical Psychology, Associate Professor, William Glaser Institute, Australia
دکترای روانشناسی بالینی، مربی ارشد مؤسسه بینالمللی ویلیام گلاسر
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5629-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات