این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۹، صفحات ۱۸۶-۱۹۲
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنیتهای طرحوارهای و درمان هیجانمدار بر سبکهای حل تعارض همسران تازه ازدواج کرده دارای تعارض
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسه درمان مبتنی بر ذهنیتهای طرحوارهای و درمان هیجانمدار(مدل محکم در آغوشم بگیر) بر سبکهای حل تعارض زوجین تازه ازدواج کرده متعارض بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، و از نظر روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری است. جامعه پژوهش، شامل زوجین متعارض کمتر از ششسال ازدواج بود که در سال 1398 به مراکز مشاوره آستارا مراجعه کرده بودند که از میان آنها،30 زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سبکهای حل تعارض رحیم(1983)(ROCI-II) بود و پس از اجرای مداخلات در چارچوب پروتکلهای مدون، از تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیری مکرر برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها نشان داد که درمان ذهنیتهای طرحوارهای، به صورت پایدار سبکهای حل تعارض مصالحه و یکپارچه را در زوجین متعارض افزایش(01/0> P) و حل تعارض اجتنابی(01/0> P) و ملزم شده(01/0> P) را کاهش میدهد. درمان هیجانمدار، به صورت پایدار سبک حل تعارض یکپارچه را افزایش(01/0> P) و حل تعارض اجتنابی(05/0> P) را کاهش میدهد و تفاوت اثر هر دو رویکرد بر سبکهای حل تعارض زوجین، معنادار نبود. بنابراین درمان مبتنی بر ذهنیتهای طرحوارهای و هیجانمدار بر سبکهای حل تعارض زوجین موثر بوده و میتوانند مورد استفاده مشاوران و روانشناسان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنیت طرحوارهای، درمان هیجانمدار، محکم در آغوشم بگیر، سبکهای حل تعارض
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of the schema mode therapy and Emotional-focused therapy on styles of conflict resolution, in new married couples with conflict
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was to study of comparison of Schema Mode therapy and Emotional-focused therapy (HmT) on styles of conflict resolution in new married couples with conflict. In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure, it was a quasi-experimental study with a multi-group pre-test-post-test design with control and follow-up group. The statistical population included couples with marital conflict who had been married for less than 6 years and had been referred to counseling centers in Astara in 1398. 30 couples were selected by convenience sampling method and assigned randomly into control and experimental groups. The instrument was Rahim's (1983) Conflict Resolution Styles Questionnaire, and after performing the interventions in codified protocols, multivariate analysis of variance was used with repeated measures to analyze data. Findings Showed schema mode therapy consistently increases Compromising and Integrating styles (P< 0.01), and reduces Avoiding and Obligating conflict resolution styles (P< 0.01), and Emotional-focused therapy (HMT) consistently increases Integrating (P< 0.01) and reduces Avoiding conflict resolution styles(P< 0.05),And the difference between the effects of both approaches on conflict resolution styles of conflicting couples was not statistically. Therefore, schema mode therapy and Emotional-focused therapy is effective on couples' conflict resolution styles and can be used by counselors and psychologists.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Schema Mode, Emotional-focused therapy, Hold me tight, Styles of conflict resolution
نویسندگان مقاله
رامین لطافتی بریس | Ramin Letafati beris
PhD student of Counseling,Department of Psychology and Education, University of Mohghegh Ardablli, Ardablli, Iran.
دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسین قمری کیوی | Hosein Ghamari kivi
Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Mohghegh Ardablli, Ardablli, Iran.
استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
احمد رضا کیانی | Ahmad reza Kiani
Assistant Professor,Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education,University of Mohghegh Ardablli, Ardablli, Iran.
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی شیخ الاسلامی | Ali Sheykholslamy
Associate Professor of Educational psychology,Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5802-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات