این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودتنظیمگری و کنترل عواطف در نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودتنظیمگری و کنترل عواطف در نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر در مقطع متوسطه دوره دوم در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهشی شامل 30 نفر از جامعه آماری مذکور بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 15 نفر و گروه کنترل 15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (سلیمانینسب و همکاران، 1397)، مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز و همکاران، 1997) و پرسشنامه خودتنظیمگری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. یافتهها نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر بهبود خودتنظیمگری (01/0P<، 11/23=F) و کنترل عواطف (01/0P<، 94/18=F) در نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر داشت. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان نمود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند به عنوان یک مداخله موثر به منظور بهبود خودتنظیمی و کنترل عواطف در نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خودتنظیمگری، کنترل عواطف، رفتارهای پرخطر، نوجوان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of acceptance and commitment therapy on self-regulation and emotion control in adolescents with high-risk behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on self-regulation and emotion control in adolescents with high-risk behaviors. The research method was experimental with a pretest-posttest design with a control group. The study's statistical population included all-male high school students in the second year of Ardabil city in the academic year 2020-2021. The research sample consisted of 30 members of the statistical population who were selected by the purposive sampling method and randomly replaced in two groups (experimental group of 15 people and control group of 15 people). The experimental group received eight 75 -minute sessions of acceptance and commitment therapy. To collect data in pre-test and post-test, Iranian adolescent's risk-taking scale (Soleimani Nasab et al., 2018), Emotion Control Scale (Williams et al., 1997), and Bouffard's Self-Regulation Questionnaire (1995) was used. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Findings showed that acceptance and commitment therapy had a significant effect on improving self-regulation (P< 0.01, F=23.11) and emotion control (P< 0.01, F =18.94) in adolescents with high-risk behaviors. According to the results, it can be stated that this treatment can be used as an effective intervention to improve self-regulation and emotion control in adolescents with high-risk behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
acceptance and commitment therapy, self-regulation, emotion control, high-risk behavior, adolescent.
نویسندگان مقاله
مریم سیاوش آبکنار | Maryam Siavash Abkenar
M.A of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
پریسا سراج محمدی | Parisa Serajmohammadi
M. A., of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
سودا محمدحسینی | Sevda Mohammadhoseini
Ph.D. student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1626-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات