این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۴۵-۵۶
عنوان فارسی
اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بیست و چهار سوالی) در دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
مقیاس نگرشهای ناکارآمد بیست و چهار سوالی نسخه کوتاه شده مقیاسی به همین نام است که برای ارزیابی نگرشهای منفی افسرده ساز مورد استفاده قرار می گیرد. با وجودی که این مقیاس در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است تاکنون در ایران اعتباریابی نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخی دانشگاه های مشهد و نیشابور در سال 96 بودند. روش انتخاب نمونه، تصادفی طبقه بندی شده بود بدین منظور نمونه ای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شدند. پرسشنامه های نگرشهای ناکارآمد DAS-24 (پاور و همکاران، 1994) و شکوفایی HFQ (سلیمانی و همکاران، 1396) توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین ساختار عاملی آن تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. اعتبار واگرا از طریق همبستگی بین عوامل مرتبط با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی نگرشهای ناکارآمد با زیر مقیاس های شکوفایی معنی دار و منفی است (01/0>p). محاسبه همسانی درونی برای نگرشهای ناکارآمد نیز در پژوهش حاضر آلفای 60/0 را به دست داد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی شامل دستاوردگرایی، خودکنترلی و وابستگی برازش دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 24 گویهای پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستاوردگرایی، وابستگی، خودکنترلی، نگرشهای ناکارآمد، شکوفایی
عنوان انگلیسی
Validation and psychometric properties of the Persian version of the 24 item Dysfunctional Attitudes Scale among Iranian students
چکیده انگلیسی مقاله
The 24-item Dysfunctional Attitudes Scale (DAS-24) is a short version of the scale with a similar name, which is utilized to measure depressogenic negative attitudes. Although this measure was utilized in many countries it has not been validated in Iran. The main aim of the present research was to study the factorial structure and psychometric properties of DAS-24. The research method is correlational and validation. The sample size consisted of 1416 graduate and postgraduate students from some universities in the cities of Mashhad and Neyshabour in 2017. Students were recruited through convenience sampling. Participants responded to the dysfunctional attitudes scale (Power et al, 1994) and the human flourishing questionnaire (Soleimani et al, 1396). In order to measure the internal consistency of the scale, Cronbach's alpha coefficient was utilized. Confirmatory factor analysis was used to determine the factorial structure. Divergent validity was measured through the correlation between flourish-related factors and dysfunctional attitudes. Findings demonstrated the negative and significant correlations between dysfunctional attitudes and flourish subscales (p< 0.01). Internal consistencies of dysfunctional attitudes were acceptable (α>0.6). confirmatory factor analysis demonstrated that the three-factor model consisted of achievement, self-control and dependency have high levels of the goodness of fit. It can be concluded that DAS-24 is a reliable and valid instrument in the Iranian population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
achievement, dependency, self-control, dysfunctional attitudes, flourish.
نویسندگان مقاله
عطا طهرانچی | Ata Tehranchi
Assistant Professor, Department Of Psychology, Imam Reza International University, Mashhad, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا، مشهد، ایران.
سمیرا سلیمانی | Samira Soleimani
Ph.D Student. Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Ferdowsi University Of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Associate professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Ferdowsi University Of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4095-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات