این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۲۵-۱۳۴
عنوان فارسی
نقش تعدیل کننده تنظیم هیجان والدین در ارتباط میان تعارضات زناشویی و اجتماعی کردن هیجان کودکان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکننده تنظیم هیجان والدین در رابطه میان تعارضات زناشویی و اجتماعیکردن هیجان کودکان بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران و پدران دارای فرزند 6 تا 10 ساله شهر تهران بود که فرزندان آنها در سال 1398 در مدارس ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. از جامعه تعریف شده، 120زوج با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و به سه پرسشنامه سازگاری با هیجانهای منفی کودکان (فابز، آیزنبرگ و برنزوانیگ، 1990)، تعارضات زناشویی( ثنایی و ترابی، 1379) و دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) پاسخ دادند. دادهها جمعآوری شده با استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافتهها نشانداد که در مدل زوجی نقش تعدیلکننده دشواری در تنظیم هیجان در رابطه تعارضات زناشویی و اجتماعیکردن هیجان کودکان در پدر و مادر تاثیرات متفاوتی در رابطه والدگری آنها دارد. نقش تعدیلکنندگی تنظیم هیجان پدران در واکنشهای آنها به هیجانات کودکان از نظر آماری معنادار بود، به این معنا که دشواری در تنظیم هیجان پدران در میزان پاسخهای حمایتگر و غیر حمایتگر آنها موثر بود و در ارتباط میان تعارضات والدین و اجتماعیکردن هیجان توسط آنها نقش تعدیلکنندگی ایفا کرد(05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتماعی کردن هیجان کودکان، تعارضات زناشویی، تنظیم هیجان والدین
عنوان انگلیسی
The moderating role of parental emotion regulation in the relationship between marital conflict and child emotion socialization
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the moderating role of parental emotion regulation in the relationship between marital conflict and child emotion socialization. The study was a correlational one. The statistical population of this study included mothers and fathers with 6 to 10-year-old children in Tehran whose children were studying in primary schools in 1398. From the defined population, 120 couples were selected using the available sampling method and given three questionnaires of adjustment to negative emotions in children (Fabes, Eisenberg & Bernzweig, 1990), Marital conflicts (Sanaee & Torabi, 1379), And the difficulty in regulating emotion (Gratz & Roemer, 2004) Replied. The collected data were analyzed by using a hierarchical regression method. The results showed that in the coupled model, the moderating role of difficulty in emotion regulation in relation to marital conflicts and socializing excitement of children act differently in parents. For fathers, the role in response to child emotions was significant and difficulty of emotion regulation was effective in their supportive and non-supportive responses and also played a moderating role in relation to conflicts between parents and their socialization of emotion (P<0/05).In return, for mothers, the moderating role of difficulty in emotion regulation in the relation between marital conflicts and socialization of emotion was not significant, but the adjustment of the mother's own emotion to the number of supportive responses was effective (P<0/05). Generally, the results of the study explain that emotion regulation skills in parents experiencing marital conflict have different effects and it deals with other factors affecting parent-child interaction in the other words father's lack of access to appropriate emotion regulation strategies causes unsupportive responses of the father and difficulty in emotion regulation in mothers to have less effect on the parent-child relationship and their motherhood.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
children emotion socialization, marital conflicts, parents emotion regulation
نویسندگان مقاله
پریسا سادات سید موسوی | Parisa sadat Seyed Mousavi
Assistant Professor, University Of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
استادیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
حوریه کاظمی عسکرانی | Hourieh Kazemi askarani
Master Student, Institue Of Family, University Of Shahid Beheshty, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهشکدۀ خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
لیلی پناغی | Leili Panaghi
Associate Professor, University Of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
استادیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5512-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات