این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۴۹-۱۶۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش درمان راهحل محور بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان راهحل محور به شیوۀ آنلاین بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه دوّم شهر تهران در سالتحصیلی 1400-1399 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و در انتظار درمان (20 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامهی هیجان تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) و سرزندگی تحصیلی (AVC) دهقانیزاده و حسینچاری (1391) پاسخ دادند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامهی درمانی راهحل محور گرانت (2011) را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش درمان راهحل محور بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، مورد تائید قرارگرفته است (05/0>P) و دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه در انتظار درمان در پسآزمون، بهطور معناداری، هیجانهای مثبت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بیشتر و هیجانهای منفی تحصیلی کمتری داشتند (05/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش درمان راهحل محور در افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و سرزندگی تحصیلی و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان راهحل محور، هیجانهای تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی پایین.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Solution-Based Therapy Training on Academic Excitement and Academic Vitality of Students with Low Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the effectiveness of solution-oriented treatment education on academic excitement and academic vitality of students with low academic achievement. The research method was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study consisted of all female high school students in Tehran in the academic year 2020-2021, from which 40 students with low academic achievement were selected using cluster random sampling method and randomly in the experimental group (20 people) and Controls (20 people) were replaced and answered the questionnaire of educational excitement of Pekran et al. (2005) and the academic vitality of Dehghani-Zadeh and Hossein-Chari (2012). Participants in the experimental group received 10 sessions of the Grant-Based Solution Therapy Program (2011). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Findings showed that the research hypothesis on the effectiveness of solution-based therapy training on academic excitement and academic vitality of students with low academic achievement has been confirmed and students with low academic achievement in the experimental group compared to students with low academic achievement. The control group had significantly more positive academic emotions and academic vitality and less negative academic emotions in the post-test(P< 0.05). Therefore, it can be concluded that solution-oriented treatment education is effective in increasing positive academic excitement and academic vitality and reducing the negative academic excitement of students with low academic achievement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Solution-Oriented Therapy, Academic Excitement, Academic Vitality, Low Academic Achievement.
نویسندگان مقاله
مژگان پور دل | mojgan Pourdel
M.A of School Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
جعفر ثمری صفا | Jafar Samari Safa
PhD Candidate in Counseling, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran.
کاندیدای دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5621-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات